ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 13490 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Zkreslením k čistotě zvuku

0 Rémy Martin 19.7.2013

Nedávno jsem se v tomto článku krátce zmínil o směru, kterým se vydat při hledání sluchátek pro poslech klasické akustické nahrávky. U reproduktorů je to mírně složitější než u sluchátek. V nich si totiž nastavíme hlasitost přesně jak potřebujeme. Ovšem u reprobeden, vzhledem k tomu, že máme sousedy a rodiny, si luxus ideální hlasitosti dopřát nemůžeme. Ideální nebo také uspokojivou hlasitost můžeme definovat jako takovou, při které máme plný zážitek, pocit, že slyšíme vše, že nic nechybí. První problém je, že každý má tuto hlasitost trochu jinak nastavenou. O ideální hlasitosti se tedy dá obecně hovořit jako o takové, při které slyšíme vyrovnaně celou šířku kmitočtového pásma. Potíž je v tom, že při snížené, „pokojové“ hlasitosti začnou našemu vnímání dramaticky ubývat a chybět kmitočty vysoké a nízké a to víceméně ve tvaru Gaussovy křivky. Rovná charakteristika našeho vnímání tedy přestává být s ubývající hlasitostí rovná a dostává tvar této křivky.

Jedná se o fyziologickou záležitost vlastní lidskému vnímání. Jde tedy vlastně o to narovnat Gaussovu křivku zpět do přímky. Objektivně frekvence neubývají. Jenže co s tím?

Komerční reproduktory s tímto počítají, jsou zkreslené, ale vlastně příjemné. Pokud jim ovšem přidáme na hlasitosti, tak si o věrné reprodukci můžeme nechat zdát. Řešení jsou různá. Nejpoužívanější je funkce Loudness, jde o korekci fyziologických vlastností, je však pouze přibližná. Je také možnost vybírat si bedny, které nás uspokojí při hlasitosti, kterou budeme používat nejběžněji. Nejzajímavější varianta je používání studiových referenčních monitorů. Jenže jak u tohoto kalibrovaného poslechu zabránit subjektivní ztrátě informací při pokojových hlasitostech?

Mám vlastní řešení a zastánci čistého zvuku mě nejspíš proklejí. Jednoduše si pohrát s ekvalizérem. Jak ho nastavit? Pustíme si nahrávku v uspokojující hlasitosti a pak ji stáhneme do běžně používané, kterou budeme dolaďovat tak dlouho, až nám bude připadat, že má stejný obsah informací jako verze hlasitá. Ano, je to korekce, zkreslení čistého záznamu. Nicméně tímto zkreslením se totiž mohu k jisté pravdě dostat. Vlastně je to jistý druh interpretace, která může spočívat například v tom, že třeba hlavu tématu ve fuze hudebník zvýrazní, aby posluchači téma nezaniklo. Díky nastavení frekvencí si i při malých domácích hlasitostech nebo v situaci, kdy hudbu používáme jako podkres, umožní slyšet maximum informací. A navíc – kromě sousedů šetříme i vlastní uši, orgány cenné a citlivé.

Další články, recenze a doporučení Rémy Martina naleznete na blogu Remy-Martin.cz nebo na stránce facebook.com/RemyMartinCZ.

Každou sudou středu v 19:00, lichý pátek v 10:00 a sudou sobotu ve 12:00 poslouchejte Vybrané tóny Rémy Martina na rádiu Classic.