ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 8430 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Zemřel velký umělec Alain Bashung

0 Redakce 20.3.2009

14. března prohrál svůj dlouhý zápas s rakovinou plic výjimečný zpěvák, hudebník, skladatel a herec Alain Bashung (1947-2009).

Muž , který dokázal zbavit francouzskou hudbu prokletí Serge Gainsbourga svými originálními texty, osobitým stylem a hudbou kombinující anglosaské kořeny s francouzským dědictvím a současnými přístupy. Frankofonní svět oplakává svého hrdinu.

Hudební dráha Alaina Bashunga přichází z daleka. Vyrůstá v dusivě konzervativním Alsasku (bez rodičů, bydlí u rodičů svého otčíma) a v roce 1959 se vrací do své rodné Paříže, kde okouzlen pionýrským rock´n´rollem (Elvis, Gene Vincent, Buddy Holly) zakládá první skupiny. Od roku 1966 vydává singly, které propadají a nezanechají žádnou stopu. Pracuje jako autor pro jiné interprety,  jako například pro rocknrollera Dicka Riverse. Velkým uměleckým zlomem bude pro Alana setkání s multi-talentovaných textařem Borisem Bergmanem, který psal pro tak rozdílné umělce jako Aphrodite´s Child nebo Juliette Gréco a nejednou se významně dotkl filmu. Společně vytvoří v roce 1977 album Roman-Photo. Úspěch se koná v roce 1979 s albem Rulette russe vedeným velmi úspěšným singlem Gaby Oh Gaby nastavující Bashungův styl – svižný rock s moderním zvukem, několikavýznamovým textem a chytlavým refrénem. Ještě většímu úspěchu se dostane albu Pizza z roku 1981, který přes tvrdší rockový zvuk koketuje se závažnými tématy. Velkým hitem alba byla balada Vertige de l´amour, která mu otevřela dveře do prestižního sálu Olympia.


Alain Bashung: Gaby Oh Gaby

V roce 1982 Alain nečekaně spojil síly se Sergem Gainsbourgem pro klaustrofobické, experimentální, elektronické, evropsky industriální, sebevražedné a černočerné album Play Blessures. Album se stane finančním propadákem, ale je později odbornou kritikou rehabilitováno jako odvážné a dobu předbíhající. Bashunga s Gainsbourgem  spojuje onen dar vytvořit píseň, která dokáže okouzlit celý národ, tak svést nejnáročnější estéty. A to bez přílišné medializace nebo komerční jednoduchostí. Následné album Figure Imposé opět pluje v temných electro vodách. Alain se v roce 1985 veřejně angažuje proti rasismu v rámci organizace SOS Racisme. Příští rok opět s Bergmanem vydává lehce ujeté album parodující 50. léta Passé Le Rio Grande. Bashung se vrací v roce 1989 s electro-new-vawe bombou Novice, kde s ním spolupracují Blixa Bargeld, Colin Newman nebo Phil Manzarela z Roxy Music. Bashung si již vytvořil svůj, i když vždy nevyzpytatelný a stále plný překvapení, ale definitivně osobní styl.


Alain Bashung: Osez Josephine

V roce 1991 si Alain splní svůj dětský sen, když nové album Osez Joséphine nahrává v mytickém Memphisu. Vedle převzatých věcí, zde jsou luxusní smyčcové aranže, silné písně a překrásná elegance citů. Album je velkým úspěchem na který navazuje Chatterton definovaná samotným autorem jako „new-age-country“. Deska kromě svých velkých hitů, jejíž slogany plyně přešli do běžné moderní francouzštiny, obsahuje opět řadu zajímavých hostů. V roce 1998 vychází Fantasie militaire s pomocí členů skupiny Portishead nebo Rodolpha Burgera. Následoval černý monolit, velmi temné a velmi obtížně přístupné album L´Imprudence z roku 2002 inspirované hudbou k černobílým filmům, konkrétním experimentem a mluveným slovem. Přes svojí náročnost je to velký komerční i kritický úspěch. Poslední Alainovo album Blue Pétrole je více písničkové a ve své úzkosti objímající.


Alain Bashung: Ma petite entreprise

Kromě hudby a psaní se Alain Bashung také zajímal o film. Dalo by se říct, že díky jeho fotogeničnosti a impozantní figuře se film spíše zajímal o Alaina. Kromě pár „kameo“ výstupů v rolích hudebníků na podiu Alain také zazářil v kompozičně silných rolích.


Alain Bashung:
Malaxe

Alain Bashung si vytvořil zcela osobitý svět, který rezonoval s jeho publikem, vedle jeho šarmu a humoru jeho ohromný talent a žízeň po hledání nového a nových řešení, jedinečný cit pro melodii, zvuk a atmosféru z něj dělá posledního velkého francouzského umělce na poli hudby. Přesto, že nemocen, Alain nepovoloval a takřka do poslední chvíle byl na turné. Když byl před deseti lety optán jak si představuje svůj konec, Alain odpověděl takto: „Už jsem opustil myšlenku, že by život mohl být jednoduchý, ale myslím, že jsem se s tím naučil žít… Příliš na konec nemyslím. To, že se všechno jednoho dne zastaví mi nepřijde extrémně důležité. Vadilo by mi trpět dlouhá léta. Jinak se nevidím, že skončím v gauči před televizí. Byl bych rád, kdyby to bylo během práce. Moc by mě mrzelo nedojít až do konce. Zdá se mi to neslušné.

Alain Bashung: Madame rêve

TOM KOMÁREK