ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 17737 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Režisér Radim Špaček dokončuje film o kapele Už jsme doma

0 jsk 17.3.2023

Držitel Českého lva Radim Špaček dokončuje filmový dvojportrét lídra alternativní kapely Už jsme doma Miroslava Waneka a jejího dvorního výtvarníka, malíře Martina Velíška. Na celovečerním dokumentárním filmu Rozsviť světlo, ať je vidět původně pracovali režisér Václav Kučera a producent Romek Hanzlík. Oba tvůrci však v roce 2019 zemřeli a snímek zůstal nedokončen.

„Mám jistý vhled do toho, jakým způsobem Václav Kučera uvažoval a tvořil. Zároveň jsem se toho od něj spoustu naučil a výzvu dokončit film, který připravoval, beru i jako splátku pomyslného dluhu,“ říká režisér Radim Špaček. Premiéra dokumentárního filmu, jenž vzniká za podpory Státního fondu kinematografie a v koprodukci České televize pod hlavičkou produkční společnosti Koza Film, proběhne v létě 2023.

Dokumentární film Rozsviť světlo, ať je vidět vypráví na pozadí více než pětatřicetileté historie hudební skupiny Už jsme doma silný příběh dlouholetého přátelství jejích dvou ústředních osobností, zpěváka, kytaristy a skladatele Waneka a malíře Velíška, který byl od počátku výhradním autorem plakátů, obalů alb a vizuální prezentace kapely. Zatímco Wanek nikdy nepřestal rozvíjet svou uměleckou kreativitu a jeho kariéra je stále na vzestupu, Velíšek svému talentu ublížil a v letech, kdy film začal vznikat, se potýkal s těžkou závislostí na alkoholu. Dokumentární snímek sleduje i to, jak rezolutně se k tomu jeho kolegové ze skupiny Už jsme doma, a především Miroslav Wanek postavili.

„Nestává se často, že se někdo vzdá svého pohodlí, aby někomu blízkému doslova zachránil život,“ uvažuje Špaček.

Dvojportrét umělců s velkým tvůrčím potenciálem a rozdílnými životními osudy se odvíjí v rámci dějové linky, zachycující jeden rok v životě kapely, s reminiscencemi do minulosti v podobě archivních záběrů z koncertů i dalších aktivit protagonistů. Nepřikrášlený obraz přátelství a spolupráce Miroslava Waneka a Martina Velíška tak současně reflektuje dění na alternativní hudební a výtvarné scéně v České republice v průběhu posledního čtvrtstoletí.