ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 39909 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Loni u nás prodeje hudby rostly

0 jsk 12.5.2020

Česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu IFPI vydala zprávu o stavu na českém hudebním trhu v roce 2019. Zatímco v roce 2018 prodeje fyzických nosičů poklesly o 11 procent, v roce 2019 došlo k růstu jejich prodejů o 8 procent. Za tímto nezvyklým nárůstem stojí s největší pravděpodobností úmrtí Karla Gotta, jehož alba se v poslední čtvrtině roku prodávala v nadstandardním počtu. Prodeje cédéček nosičů tedy narostly o 13 procent. Nárůst 3 procenta zaznamenaly také vinylové nosiče, je­jichž prodeje oproti loňskému roku zpomalily.

Digitální šíření hudby na trhu ale jednoznačně dominuje, což dokládá i to, že v roce 2019 představovaly již online příjmy 66 procent z přímého prodeje na­hrávek. Oproti roku 2018 jde o nárůst o 5 procent. Zájem o streaming prudce roste – tyto příjmy vzrostly o 34 procent. Příjmy z downloadu již představují pouze necelých 6 procent z celkového objemu digitálních pro­dejů.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2019 obhájilo vydavatelství Universal Music. Na druhém místě skončila firma Warner Music, třetí příčku zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si v roce 2019 držel Supraphon.

„Je skvělou zprávou, že tuzemský trh využil šance, jež se před ním postupem času otevřela, a po počátečních porodních bolestech se adaptoval na moderní konzumaci hudby prostřednictvím audio streamingu, důkazem čehož je růst trhu. Za úspěchem hudebního průmyslu je mimo jiné velké úsilí nahrávacích společností, které ve velkém investují do vydávání a propagace nových nahrávek, alb a umělců a nesou veškerá rizika s tím spojená. Udržitelný růst trhu je zárukou fungujícího ekosystému investic nahrávacích společností do podpory tvorby jako takové, do vyhledávání nových talentů a do podpory umělců,“ uvedl na margo výsledků šéf společnosti Universal Music Tomáš Filip.

Revoluce v konzumaci hudby, která proběhla v uplynulých letech a zapříčinila tak odklon veřejnosti od pořizování fyzických nosičů směrem ke konzumaci hudby prostřednictvím digitálních služeb, mimo jiné přiměla Evropskou komisi k vytvoření nových odpověd­nostních pravidel na internetu. Evropská unie v roce 2019 přijala Směrnici o autorském právu a právech s ním souvisejících na jed­notném digitálním trhu, která bude do národních legislativ imple­mentována do června 2021.

Tagged with: ,

Komentáře