ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 15876 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Crysis 3: Grafika svět nespasí

0 Honza Švelch 22.3.2013

Uběhlo několik let a chlapík v černé kombinéze se vrací, aby lidskou rasu znovu vytáhl ze svrabu, do kterého se sama dostala. Navzdory tomu, že je nanooblek silnější než kdykoli předtím, nečeká vašeho hrdinu snadný úkol.

Crysis 3 se odehrává v roce 2047, tedy dvacet čtyři let po skončení jeho předchůdce. Mimozemšťané byli podle všeho vyhlazeni a jedinou hrozbou je nyní organizace CELL. Ta svou vládu maskuje za vyšší principy o ochraně lidské rasy, k čemuž jí slouží především uzavřené Nanodómy udržující tropické klima. K postavení Nanodómů vědci CELL potřebovali velmi vyspělou technologii – tu samou, pomocí níž sestrojili nanoobleky. Po celých čtyřiadvacet let CELL hledala vojáky s obleky, z nichž je pak bolestivě stahovala, aby získala informace. V tu chvíli se vynoříte vy a jako poslední vlastník nanoobleku se vydáte pomstít své zesnulé kolegy.

Jakmile se do příběhu ponoříte, začne gradovat a z obyčejné mise za pomstou se stane neobyčejná výprava za záchranou světa plná lásky, životní filosofie a „nečekaných“ zvratů. A pozor na zradu. Se snahou o epičnost příběhu bohužel nekoresponduje jeho uspěchanost, povrchnost a nízký počet hlavních postav, ke kterým si, s výjimkou spolubojovníka Psycha, nevytvoříte žádný vztah.

CryEngine podle očekávání poskytuje pěknou podívanou, stébla se ohýbají ve větru, který fouká uvnitř uzavřeného (!) Nanodómu, oheň vypadá věrohodně… jen je trochu divné, že nemůžete projít téměř žádným keřem – vždycky výhradně přes něj, jako kdyby to byl velký kámen. Navzdory optické rozlehlosti lokací se jedná o uzavřené koridory, ve kterých nemáte moc taktických možností. Buď se můžete prostřílet přímo skrz hromady nepřátel, kteří se objevují kdoví odkud a rozmisťují se bleskovou rychlostí, anebo zvolíte jednu z postranních cest se zapnutou neviditelností. A když se pak vracíte stejnou cestou zpátky, jsou tam nepřátelé obvykle znovu, ve stejném počtu a sledují stejné trasy.

Umělá inteligence zprvu působí velmi vyspěle. Když nepřátelům zmizíte z dohledu, snaží se sledovat nejen místo, kde vás naposledy viděli, ale také blízké okolí. Když tiše zneškodníte několik vojáků CELLu, některému jejich kolegovi občas rupnou nervy a začne zběsile střílet okolo sebe. Bohužel po delším pozorování zjistíte, že to s umělou inteligencí není zdaleka taková sláva. Když zastřelíte příslušníka vyspělé mimozemské rasy mezi dveřmi, tak vám přijde přinejmenším divné, že vzápětí za ním proběhne další úplně stejný. A pak další. A další, a ještě jeden nebo dva.

Ovládání není složité, dokonce je ještě jednodušší, než bylo třeba v prvním dílu. Nanoobleku ubyly některé funkce, jiné byly zautomatizovány. K pestrému arzenálu plnému pistolí, samopalů, útočných pušek, kulometů, raketometů, granátometů, mimozemských zbraní a spoustě doplňků přibyl módní hit dnešních her – luk a šípy. Navzdory mimozemské technologii je luk jednou z nejsilnějších zbraní v Crysis 3.

Další „nutností“ současných akčních her je bezvýznamný talentový strom, zde prezentovaný jako vylepšování obleku. Můžete si tak vlastnosti vašeho hrdiny poladit k obrazu svému, stejně tak ale můžete celou hrou projít, aniž byste do nich museli investovat jediný bod. Příjemnou novinkou je hackování elektronických přístrojů na dálku – můžete si otevřít dveře nebo také přeprogramovat nepřátelskou kulometnou věž či minové pole a pak do něho nic netušící ubožáky nalákat.

V akční hře pochopitelně nesmí chybět vozidla. Bohužel tohle je přesně ten postoj, s kterým k nim Crytek přistupoval. V prvních dvou třetinách hry o žádný dopravní prostředek ani nezavadíte, zato potom jich je všude plno. Jejich typologie ale neoplývá přílišnou fantazií – buď jedete v tanku, nebo (častěji) v bugině. Jakmile nasednete do vozidla, zjistíte, že vůbec nevíte, kde je vlevo a kde vpravo, natož kde je nahoře a kde dole. Obrazovka se klepe, jak když jedete ve vejtřasce. Možná to byl účel, prožitku z jízdy to ale zrovna nepřidá.

Multiplayer nezklame, ani nepřekvapí. Obsahuje pár modifikovaných klasických herních režimů, a po vzoru ostatních akčních her posledních několika let v něm funguje zkušenostní systém, kde se vám na základě odehraného času (nikoli na základě vašich výsledků) odemykají nové zbraně či rozšíření. Jestli vás celý koncept přepínání mezi neviditelností a štíty oslovil, možná vás hra více hráčů na chvíli zabaví, nicméně brzy se vrátíte k jiným, kompetitivnějším titulům.

Navzdory vší kritice Crysis 3 není špatná hra, ale není to ani žádný hit. Příběh vás nevtáhne, střílení není o nic lepší než jinde. Pokud jste se bavili u dvojky, bude vás bavit i trojka. V opačném případě vám trojka nemá co nabídnout. Crysis 3 nepatří k těm hrám, které by táhl dobrý nápad, ale spíš touha vyždímat ještě nějaké peníze ze zavedeného jména.

CRYSIS 3
Výrobce: Crytek
Vydavatel: EA
Platforma: PC (testovaná), PS3, Xbox 360
Jazyk: anglicky s českými titulky
6,7/10
Pavel Charbuský

Komentáře