ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 8026 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Sprostá bloncka popravila nový pořad na Primě

0 Redakce 22.3.2011

Avizované  nabité programové jaro dvou největších komerčních televizí připomíná výprask sedláků u Chlumce. Po televizní smrti seriálu Tisíc a jedna noc, který na Nově vydržel pouhé čtyři a jeden den vyhořela na Primě i nová reality show Šéfka.  

Slovenská sprostá  selka Nora Mojsejová, banda přelíčených ubožaček spolu s tupými hochy, kteří se navzájem obviňují z onanie na hotelovém pokoji. To je obsazení novinky TV Prima, která měla být hlavní peckou jarního programového schématu druhé nejsledovanější komerční stanice. Už třetí díl castingové respektive pohovorové reality show ale mizí z hlavního vysílacího času a Prima místo ní z nouze nasazuje ojetý a prověřený Deník Bridget Jonesové.

Prima ve spolupráci se slovenskou Jojkou odstřelily velmi atraktivní formát pohovorové show, který na americké NBC pod názvem The Apprentice běží úspěšně už pátou sezonu. Miliardář Donald Trump si v něm z grupy osmnácti lidí na základě série více či méně úchylných úkolů vybírá budoucího šéfa svých podniků.

Vekslačka v kyselé polívčičce

Vybírat si ze skupiny natěšených čechoslováků měla i slovenská podnikatelka Nora Mojsejová, která je, hlavně pod Tatrami, známá z několika ujetých televizních show (Mojsejovci, Kapor na torte).

Je to výstřední milionářka, která nemá absolutně v ničem dobrý vkus. Vdala se za neúspěšného zpěváka Brana Mojseje, a od té doby zoufale touží po medializaci,“ popisuje stručně šéfku s košickým přízvukem slovenská mediální expertka Alexandra Palkovič. Nora Mojsejová zbohatla na daňovém poradenství, párkrát byla taky vyšetřovaná pro podezření z krácení daní.

Z dramaturgicky skvěle ukuchtěného formátu ale Slováci a Češi uvařili opět jen jednu porci kyselé instantní polívčičky. Velký problém Šéfky můžeme vidět už v osazení celého pořadu. Což je u castingové show fatální jako průstřel hlavy. V originálním pořadu The Apprentice se do televize dostalo 18 žen a mužů, kteří už v obchodním i soukromém životě ledacos dokázali. Do skupiny československých soutěžících castingoví specialisté pustili nevýrazné, nehotové, exhibicionistické chudáky, kterým není možné se snad ani smát, protože je třeba je nejdříve politovat.

U Čechů zabírá  spíš šmíring

Stejně falešná, levná  a toporná je i hlavní postava, šéfka Nora Mojsejová. Na ní celá show měla stát. Vekslácký odér sprosté zbohatlice ale vsadil spíše na kartu kontroverze, kterou si nevkusná blondýna vybudovala bezkonkurenčně.

Reality television pořady už ale nefungují jako senzace přitahující oči většiny, která se právě dívá na televizi. V rámci tohoto produkčního vzorce se pořady rozrůznily, diváci více vnímají konkrétní zvláštnosti pohánějící, ten který formát,“ vysvětluje možné důvody neúspěchu Irena Reifová z katedry mediálních studií, Fakulty sociálních věd UK.  

Zvláštnostem, které táhnou se v odborné literatuře říká „engines“, tedy motory. „Zdá se, že jedním z nejefektivnějších “motorů“ formátů reality television je v současnosti u českých diváků nahlížení do soukromí (k vidění například v Prostřeno nebo Jak se staví sen). Tohle nahlížení není v pořadu Šéfka nijak silně zastoupené,“ pokračuje ve výčtu možných důvodů propadu sledovanosti specialistka na populární televizní formáty Irena Reifová.

Selka Nora není motor

Motor nového formátu reality television musí být zřetelný, ale přitom musí generovat v každé epizodě nové situace,“ říká Reifová. V případě šéfky měla být hlavním motorem kontroverzní osobnost Nory Mojsejové. Ta se ale, podle Reifové, v čase nijak nemění.

Její vystupování budí úžas typu “co tahle ženská pohledává v televizi“ a pravděpodobně jakousi sociální katarzi, vyvěrající z toho, že většina diváků má sice podstatně skromnější finanční zázemí, ale zato jsou mnohem příjemnější jako lidé,“ popisuje Reifová.

Nora Mojsejová jakožto “engine“ má nejspíš vyvolávat jakési “jánošíkovské“ pudy, potvrzujíc, že bohatí jsou příšerní. To je ovšem materiál na jednoaktové drama, který se rychle vyčerpá a nedokáže generovat překvapení či novost na pokračování,“ uzavírá vysvětlené mediální teoretička Reifová.

Ivo Dostál
Autor se dlouhodobě zabývá  českou i zahraniční seriálovou tvorbou a vařením.

foto: www.sefka.cz