ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 20156 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 12: Star Wars: The Old Republic, Terraria a Lost Vikings

0 Redakce 24.1.2012

…ve kterém nás bude provázet Síla a placaté figurky

Update

Zástupci internetového průmyslu (Google, Wikipedia, Reddit a stovky dalších) ve středu protestovali proti návrhům zákonů SOPA a PIPA, které měly zabránit digitálnímu pirátství a poškozování autorských práv. Wikipedia označila tento krok za cenzuru internetu a na protest zablokovala svoje stránky na 24 hodin. Autor kritizovaného zákona, republikánský kongresman Lamar Smith, se vzdal jeho dalšího prosazování.

Nová přenosná herní konzole PS VITA byla před měsícem uvedena na japonský trh a od té doby její prodeje strmě klesají. Tento týden se prodávala dokonce méně než její sedm let starý předchůdce PSP.

Společnost Intel v pilotním provozu zkouší systém pojištění počítačových procesorů. Pojistka je určena uživatelům, kteří svoje procesory přetaktovávají. Na půl roku stojí 20 až 35 dolarů.

Aktuální vědecká studie zjistila, že vojáci, kteří více hrají počítačové hry, mají méně děsivé noční můry. Nehrající vojáci jsou ve svých snech často pasivními oběťmi, zatímco hráči se děje ve svých snech aktivně účastní.

STAR WARS: THE OLD REPUBLIC

Nechť tvé avatary provází síla!

Výrobce: BioWare

Vydavatel: EA, LucasArts

Platforma: PC (testovaná)

Jazyk: anglicky

Jediové proti Sithům − dobro proti zlu. Hvězdné války v podání George Lucase byly sci-fi pohádka, ve které všechno nakonec dobře dopadne, a dokonce i Darth Vader pomůže světlé straně síly. Jenže BioWare vás zavede do jiné doby, do starých časů, kdy nic nebylo černobílé. Republika je zkorumpovaná, byrokratická a neschopná postarat se o své občany. Impérium je nelítostné, darwinistické a intrikářské. Jaká strana vás láká víc?

Star Wars: The Old Republic je obří MMORPG, které se netají tím, že chce soupeřit s World of Warcraft. A jde na to rozumně. Hvězdné války jsou populární frančíza a jen samotná přítomnost světelných mečů a midi-chlorianů určitě nalákala tisíce hráčů. BioWare sázel na jistotu, po stránce herních mechanik (a především soubojů) je SWTOR vlastně klonem WoW. Odlišuje ho ale důraz na příběh − celá hra je kompletně namluvená a každé z osmi povolání má vlastní dějovou linii.

Hrdinové SWTOR začínají od píky, jsou sami a musejí prokázat svoje schopnosti. Bounty hunter se snaží přihlásit do Velkého lovu, republikánský trooper pomáhá milicím najít nebezpečnou výbušninu, bojovník Sith se uchází o místo účedníka. Příběh se odvíjí pomalu a je vždy spjat s určitou planetou. Všechny postavy časem získají společníky, kteří rozšiří vaše bojové možnosti. Po vzoru Dragon Age a Mass Effect reagují na vaše rozhodnutí, vyjadřují nesouhlas a projevují sympatie. Pokud si z některým z nich opravdu rozumíte, můžete s ním navázat i milostný vztah.

SWTOR obsahuje téměř všechny prvky RPG pro jednoho hráče. Zatímco společníci se do hry hodí a fungují i jako šikovná náhrada za skutečné spoluhráče, systém morálního rozhodování je tu implementován nevhodně. Hraní rolí jde v tomto případě proti principům maximalizování jednotlivých vlastnosti v MMO. Temná a světlá strana síly je pro mnoho kompetitivních hráčů redukována na první takové rozhodnutí, od té doby se vám vyplatí držet jednoho extrému, abyste si otevřeli lepší vybavení.

Jednotlivé planety se od sebe liší atmosférou i kvalitou misí. Pouštní Tatooine a zasněžený Alderaan patří k tomu nejlepšímu, taková Nar Shadaa je oproti nim monotónní a nudná. Obecně platí, že planety s extériery jsou zábavnější − krajinu si můžete užívat vlastním tempem, ať už pěšky, nebo na skútru. V městských mapách zařizují přepravu pouze taxi služby. Mezi světy se přesouváte ve vlastní lodi. S ní se také můžete zapojit do galaktických bitev − tyto jednoduché minihry slouží pouze jako malé rozptýlení, v současné době jim chybí hloubka a variabilita. Obtížnost stojí pouze na tom, jaké vybavení si nakoupíte do svého plavidla.

Jak BioWare slibovali, většinu hry můžete klidně absolvovat jako samotář. SWTOR je ale MMORPG a stojí za to vyzkoušet si i týmovou práci. Takzvané flashpointy jsou zrhuba půlhodinové mise určené pro čtyči hráče s vlastní krátkou dějovou linií. Zaměřené jsou hlavně na boj a finální bossové v nich používají zajímavé taktiky. Na planetách se můžete pustit do heroických úkolů pro skupinky dvou a více hráčů. Pro ještě větší party na vysokém levelu jsou určeny operace (v názvosloví MMO raidy).

S ostatními hráči se můžete utkat na některých planetách, pokud hrajete na PVP serveru nebo ve speciálních arénách. V aktuální podobě má PVP smysl hlavně pro postavy na vyšších levelech. Arény sice částečně dorovnávají rozdíly mezi jednotlivými hráči, ale pro vyrovnaný souboj to nestačí. Situace se zlepšila po updatu 1.1, kdy postavy na maximálním levelu 50 získali vlastní sekci arén. PVP v SWTOR chybí k dokonalosti hodně, ale už teď se u něj pobavíte. Je to dobrá tečka večera stráveného ve světě Hvězdných válek.

SWTOR nepřinesl žádnou revoluci v žánru MMORPG. BioWare odvedli kvalitní práci a vykouzlili překvapivě dospělé Hvězdné války. V jejich podání je temná strana natolik lákavá, že na většině serverů převažuje Impérium v poměru 2:1 proti Republice. Sithové se mohou radovat, ale PVP kvůli tomu trpí. SWTOR vás vtáhne do svého světa i přes tyto chyby. A nepustí vás opravdu dlouho − osm příběhů ze staré republiky vám vydrží nejméně do jara.

8,9/10

TERRARIA

Sandbox ve dvou rozměrech

Výrobce: Re-Logic

Vydavatel: Steam

Platforma: PC (testovaná)

Jazyk: anglicky

Poslední dobou jako by se roztrhl pytel s úspěšnými hrami od amatérských vývojářů, o které až donedávna málokdo zavadil pohledem. Zvláštní pozornosti se pak těší hry, které sice zaostávají graficky, ale nabízí hráčům něco, čeho profesionální studia ve složitých výtvorech jen těžko dosahují – volnost a možnosti. Zvlášť proto stojí za zmínku zejména sandboxy jako je Minecraft či Terraria.

Terraria reprezentuje dvourozměrný, náhodně generovaný svět, jehož rozlohu si po tvorbě postavy můžete zvolit. Náplň hry se nápadně podobá Minecraftu a můžeme v klidu prohlásit, že se Terraria svým úspěšným bratrancem v mnoha ohledech inspirovala. Začínáte od píky, vybaveni pouze dřevěným mečem, krumpáčem a sekyrou, těžíte suroviny, stavíte si domek, kopete do země rozsáhlé tunely, zkoumáte jeskyně, bojujete s nepřáteli.

Terraria nabízí mnoho druhů vzácných kamenů či rud, které můžete nakopat. Inventář je obsáhlý, stejně tak je možné svou postavu vybavit mnoha různými předměty, brněním, zbraněmi (od dřevěných mečů po několik variací automatických či laserových pušek) a doplňky. Kromě toho nejste na světě docela sami, ale ve vašem domě s vámi může žít až jedenáct různých NPC, zahrnující obchodníky, lékaře a podobně, pokud jim zařídíte vlastní pokoj. Možnost nakupování a prodávání předmětů také naznačuje jisté RPG prvky, které například Minecraftu chybí. Samozřejmá je i přítomnost multiplayeru, při kterém můžete hrát s několika přáteli naráz.

Výrazným nedostatkem Terrarie je absence třetího rozměru, a to hlavně proto, že poměrně brzy si postavíte jednoduchý dům, vykováte zbraně a brnění a najednou zjistíte, že jaksi nemáte co dělat. Jistě, můžete dále kopat rudu, můžete zvětšovat svůj dvourozměrný dům, ale není to zdaleka tak uspokojující a z architektonického hlediska nemáte ani z poloviny tolik možností jako v Minecraftu. Terraria proto přestane poměrně brzy bavit.

6,6/10

Retro

THE LOST VIKINGS (1992)

Takhle začínali giganti z Blizzardu, kteří nás dnes tak napínají s Diablem 3. Stejně jako id Software, i tihle klasici PC her začali u plošinovek. Ještě pod názvem Silicone & Synapse nejdřív dělničili na konverzích konzolových her a pak v roce 1992 vydali svůj první originální titul Lost Vikings – nejdřív pro Super Nintendo Entertainment System a o rok později pro PC a další platformy. Blizzard nikdy nebyli třeskutě originální. První Warcraft ostatně prý vytvořili proto, že viděli zející díru na trhu. A tak Lost Vikings vzali osvědčený model plošinovky a kombinují ho s modelem přepínání charakterů s různými schopnostmi a vlastnostmi, což se poprvé objevilo snad v antikvární akční adventuře Everyone’s A Wally z roku 1985. Tady jsou jimi tři vikingové, které na svou raketu unese krutopadouch Tomator: Erik Rychlý (umí skákat a rychle běhá), Baleog Nelítostný (seká a střílí z luku), and Olaf Statný (jeho štít dokáže mimo jiné zastavit střely).

Lost Vikings byli prvním velkým hitem Blizzardu. Dodali vývojářskému týmu sebevědomí a hlavně peníze. A co stálo za jejich úspěchem? Přívětivá, jen pozvolna rostoucí obtížnost (na tehdejší dobu zázrak), vynikající design levelů a hlavně humor. Přesně toho jsem si nevšiml, když jsem Vikingy hrál poprvé někdy ve třinácti letech. Věděl jsem, že tam pravěpodobně nějaké fórky budou (když už spolu postavičky mluví), ale až teď vidím, že jsou jak z báječné animované grotesky. Tři braši se neustále popichují a vtipně reagují na to, když musejí opakovat level: „Nebyli už jsme tady?“ „Jo, ale nějak mi to tady přirostlo k srdci.“

Na Lost Vikings je vidět i obrovský důraz na detaily a precizní řemeslné zpracování, které se ve hrách pro konzole od Nintenda de facto vyžadovalo. Tenhle trénink se Blizzardu vyplatil. Všechny jejich následující hry byly takové hity hlavně kvůli designérské disciplinovanosti a úctě ke všem potenciálním hráčům. To je často důležitější než originální nápady a vznešené myšlenky.

>

Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Terraria)