ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5136 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

ON-LINE: Vánoční Jazz na Hradě

0 Redakce 15.12.2009

Hudba, která  dnes nese název tradiční jazz, vznikla spontánně jako lidový muzikantský projev v americkém přístavním městě New Orleans na řece Mississippi. V černošské a kreolské komunitě zde doznívaly kulturní podněty někdejších francouzských kolonizátorů, a tak zde koncem devatenáctého století došlo k jedinečnému propojení černošské, evropské, indiánské i anglosaské kultury.

Tradiční jazz obohatil klasickou hudbu o specifické africké rytmy a černošští hudebníci, kteří neznali noty, v sobě objevili nevídanou schopnost improvizace. Ve svých důsledcích se z tohoto neobyčejného setkání civilizací vyvinula kromě jazzu i současná populární hudba. V Čechách má tradiční jazz velmi bohatou historii v orchestrech R. A. Dvorského, Jaroslava Ježka, Orchestru Gramoklubu či v poválečných big bandech Kamila Běhounka, Ladislava Habarta a samozřejmě Karla Vlacha. Tři výrazné osobnosti, které se spolu se svými formacemi představí na dnešním vánočním jazzovém večeru, navázaly dílem na odkaz této české, ale také slovenské swingové generace a dílem rozvíjely ještě starší podněty jejích předchůdců.  

Klavírista Jiří Polydor (* 23. listopadu 1961), který se svou kapelou dnešní koncert otevře, byl členem legendárního Zajíčkova Classic Jazz Collegia, Klikarova Originálního pražského synkopického orchestru, s nímž nahrál proslulé album Walking and Swinging, a později i ansámblu The Hottentots Orchestra. V rámci zahraniční jazzové scény hostoval mimo jiné v britském Storyville Jazzbandu, v němž účinkovali renomovaní hudebníci jako trumpetista Danny Illeto. Na Jazz Meeting Berlin 2001 doprovázel bývalého člena Louis Armstrong All Stars, klarinetistu Joea Muranyiho. Jeho vlastní Polydor Sextet se specializuje na tradiční jazz a swing inspirovaný zlatou érou třicátých a čtyřicátých let. Od svého vzniku v roce 1994 kapela účinkovala na řadě domácích i zahraničních pódií, mj. s česko-anglickým klarinetistou Jaromírem „Jerrym“ Šenflukem na festivalech ve Velké Británii a v Německu.

Klarinetista a syn významného českého dirigenta Pavel Smetáček (* 4. ledna 1940) hrál už na střední škole spolu s bratrem Ivanem v amatérské jazzové skupině South Dixie a v souboru Traditional Jazzmen. Obě formace se staly základem pozdější Studijní skupiny tradičního jazzu, působící pod Smetáčkovým vedením od roku 1959 prakticky dodnes – od roku 1965 pod názvem Traditional Jazz Studio. Jeho ansámbl se velmi brzy stal jedním z nejznámějších jazzových uskupení šedesátých let. Na vystoupení Traditional Jazz Studia v pražské vinárně U Kupců ve Štěpánské ulici se pravidelně stávaly dlouhé fronty a v kavárně U Nováků ve Vodičkově ulici se často utvořila pod pódiem fronta zájemců o účast v jam session se Smetáčkovou kapelou. Soubor v průběhu své padesát let trvající činnosti realizoval více než pět tisíc koncertů, stovky festivalových či televizních vystoupení a rozhlasových nebo gramofonových nahrávek. Nezřídka s ním hostovali špičkoví zahraniční sólisté, jako byli například američtí klarinetisté Albert Nicholas, Benny Waters, Tony Scott nebo britská zpěvačka Beryl Bryden. Na dnešním koncertě vystoupí jako host zakládající člen Traditional Jazz Studia, trumpetista Luboš „Bob“ Zajíček, a v Itálii žijící americký trombonista Michael Supnick.

Bratislavský  trumpetista Juraj Bartoš (* 22. srpna 1967) patří ve své generaci mezi nejrespektovanější evropské hudebníky. Na profesionální scéně se pohybuje už dobré dvě desítky let. Za tu dobu spolupracoval prakticky se všemi významnými domácími i s řadou zahraničních jazzových seskupení, jaké představují Gustav Brom Big Band, Bratislavský Big Band, Veleband, Octet Ost anebo proslulý Vienna Art Orchestra, kde dlouhodobě působí jako sólový trumpetista. Během své bohaté kariéry hrál s mnoha osobnostmi slovenské i zahraniční jazzové scény, jako jsou Emil Viklický, Robert Balzar, Štepán Markovič, Jan Konopásek, Django Bates či Billy Jenkins. Od poloviny devadesátých let rozvinul Juraj Bartoš i bohatou koncertní činnost v oblasti vážné hudby, často spolupracuje jako sólista se Slovenskou filharmonií či Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu.

Od roku 1990 stojí Juraj Bartoš v čele vlastního souboru Bratislava Hot Serenaders, který se úzce specializuje na interpretaci hudby dvacátých až čtyřicátých let minulého století. Ve svém přednesu dosáhl výjimečné kvality, oceněné například na mezinárodním festivalu ve francouzském Saint Raphael cenou Sydney d’Or. Bratislava Hot Serenaders v téměř nezměněné osmnáctičlenné sestavě spojuje zejména zájem o autenticitu přednesu hudby a životního stylu počátku swingové éry, tak jak se rodila a vyvíjela nejen v USA, ale také na Slovensku a v Čechách.

MICHAL MATZNER
(foto: Tarasova Natalja)

Záznam koncertu