Vychází kniha rozhovorů publicisty Aleše Palána s Miloněm Čepelkou
0 Richard Winter 20.5.2016Kde se vzalo jméno Miloň? Jakou fatální roli sehrál v životě Zdeňka Svěráka? Proč se Šebánek se Smoljakem neměli rádi? Jaké noční můry ho pronásledují? Který hit napsal pro Martu Kubišovou? Spoluzakladatel Divadla Járy Cimrmana Miloň Čepelka se otevřel v bilančním rozhovoru se známým publicistou Alešem Palánem (na snímku). Publikace měla premiéru na veletrhu Svět knihy, kde ji přivítal do života Zdeněk Svěrák, kterého s Čepelkou spojuje přátelství a spolupráce trvající 62 let.
“Někteří lidé jsou pro jiné ´výhybkáři´, tj. přehodí jejich život na jinou kolej. Mým ´výhybkářem´ je Miloň Čepelka. Kdyby mě kdysi nepřizval do armádní redakce Československého rozhlasu, nebylo by Divadla Járy Cimrmana,“ prohlásil Svěrák. K blížícím se Čepelkovým osmdesátinám (23. září) vydal Vyšehrad.
Kniha není jen pohledem do zákulisí oblíbeného českého divadla, je pohledem za kulisy samotného Miloně Čepelky. Někdy je to docela horor, jindy velká legrace. Jako by mu nestačil smích, který s kolegy z Divadla Járy Cimrmana vyvolává u několika generací diváků. Jeho role hraběte von Zeppelin, princů Jasoně a Drsoně či praktikanta Hlaváčka, nemluvě o četných ženských postavách, jsou bez nadsázky kultovní.
Miloň Čepelka není jen hercem výrazných komických rolí. Je též spoluzakladatelem Divadla Járy Cimrmana a zároveň vůbec jediným člověkem, jenž hrál se Svěrákem a Smoljakem i v „konkurenčním“ Salonu Cimrman, který provozoval objevitel pojizerského génia Jiří Šebánek. Čepelka ovšem není jen tím, kdo rozdává smích, jeho záběr je mnohem širší. Je autorem několika sbírek povídek a románů s veskrze hororovou tematikou, a také několika epických básní o smrti. Uvádí dechovku a píše pro ni texty, zatímco v šedesátých letech psal texty pro hvězdy pop music, třeba pro Martu Kubišovou.
Aleš Palán, novinář a spisovatel, signatář Charty 77. Publikuje zejména v Hospodářských novinách a Katolickém týdeníku. Je autorem knižních rozhovorů a dalších publicistických prací.