ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5848 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Nová hudební série Atria rozezní varhany v nečekaném kontextu

0 jsk 11.4.2023

The Organists je nová hudební série Atria na Žižkově, v níž hlavní roli hrají varhany a komorní prostor tamního barokního kostela. Varhanní nástroj, obvykle spojovaný s klasickou chrámovou hudbou, vstupuje zde do zcela nového kontextu.

Série se zakládá na autorských projektech, které oscilují mezi různými žánry, od ambientu přes pop až po temnější elektroniku. Každý z vybraných interpretů tak připravuje svébytný hudební projekt na míru prostoru.

Sérii již ve čtvrtek 27. dubna zahájí Irena a Vojtěch Havlovi (na snímku), dále se představí Never Sol, Lazer Viking s projektem Fortuna a také Bariel, TMA a Terezie Kovalová.

Varhany jsou monumentální, původně barokní nástroj se stovkami píšťal a s několika klaviaturami a pedálnicemi, přičemž každý z nich je jedinečný a přizpůsobený architektuře daného prostoru. V Atriu na Žižkově stojí již od roku 1984 komorní dvoumanuálové varhany Rieger-Kloss, v posledních letech se však na ně nehrálo moc často. Cílem série je nejen oprášit samotný nástroj, ale také posunout jeho vnímání do nového kontextu. Atrium se proto rozhodlo pozvat ke spolupráci současné české umělce tvořící na pomezí žánrů.

„Pro sérii jsem zvolila čtyři hudební projekty. Každý z nich je jedinečný a všichni umělci pojímají svou práci s nástrojem a prostorem jinak. A pokud se o této skupině dá něco s jistotou říct, tak je to, že je nečekaná a nesourodá. Cílem série je nahlédnout možnosti samotného prostoru, objevit potenciál varhan a volné interpretace a nabídnout posluchačům široký rozptyl tvůrčích přístupů,“ vysvětluje autorka série Jana Gajová.

„Vybraní hudebníci vynikají v rámci svého žánru a byť mají klavírní vzdělání, nejsou školenými varhaníky – až na výjimku manželů Havlových. Výjimečnost projektu spočívá v tom, že zahrnuje nejen výsledek, tedy koncert, ale i celý proces tvorby včetně učení hry na varhany a týdnů zkoušek, během níž kompozice vznikají. Přímo na místě a v reakci na barokní architekturu sálu,“ pokračuje Gajová.