ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 7130 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Jazz se vrací na Hrad

0 Redakce 15.9.2009

Koncert s názvem P. J. Ryba & The Fish Men, který se uskuteční v rámci cyklu Jazz na Hradě ve čtvrtek 17. září 2009 ve 20.00 hodin na terase Jízdárny, při nepřízni počasí v Nové galerii, naváže po letních prázdninách tradici hudebních zážitků. Vy jej díky PLAY.CZ můžete sledovat online v přímém přenosu.

Musím říct, že setkání s Pavlem Jakubem Rybou a jeho ansámblem Mind the Step (25. 9. 2005 v rámci koncertů Jazz na Hradě) mi otevřelo nový pohled na soudobou českou jazzovou scénu. To, že jsem tento segment dění do té doby neznal, byla přirozeně moje chyba a ještě víc moje škoda. Rozprostřela se přede mnou totiž zajímavá hudební krajina, odlišná a výraznější paleta zvukových barev, hudebních nápadů, stylových variant, nálad a pocitů, než jaké dnes poskytuje převážně preferovaný, tzv. interpretační jazz (klubový neo- či postbop). Pokusím se později naznačit, co mne na hudbě Ryby a jeho souputníků na koncertě i v nahrávkách zaujalo a co – mutatis mutandis – zaujme, doufám, i v dnešní produkci a dnešním obsazení.

Ryba, spjatý narozením i životem s Kutnou Horou, se věnoval technice, konkrétně slaboproudu, a hudbě se začal věnovat relativně pozdě, v sedmnácti letech. Učitelem a jakýmsi guru se mu stal rockový baskytarista Vladimír Guma Kulhánek a výrazný vliv tohoto školení a zaměření je znát i v Rybových jazzových či jazzrockových projevech; mezi jazzmany je Rybovou láskou Jaco Pastorius. V rodném městě byl Ryba spoluzakladatelem pozoruhodné undergroundové skupiny Krásné nové stroje (1981–83). Pro zajímavost: kytary  si zprvu vyráběl sám. V Praze vstoupil do povědomí počátkem devadesátých let spoluprací se zpěvačkou Janou Koubkovou, s Jazz Q Martina Kratochvíla, hrával též v Combu FH Daniela Fikejze, ve skupině Marsyas (se Zuzanou Michnovou), v kapele zpěváka Petra Nováka, formaci Urfaust (se zpěvačkou Mirkou Křivánkovou) a z podnětu Miloše Nopa působil v tělese, které obstarávalo doprovody řadě zpěváků pop music. Rybův hudební původ se tak některým jazzmanům a jazzofilům může jevit poněkud plebejským, ale mně se zdá, že přispívá k neakademičnosti a svérázné výraznosti jeho jazzové koncepce.

Rok 1991 přinesl zlom: Ryba s vlastním souborem Mind the Step (obsazení Jiří Hlava – trubka, Petr Malásek – klavír, Zdeněk Blažek – kytara, Petr Venkrbec – altsaxofon, Tomáš Brožek – bicí) nahrál a vydal své první stejnojmenné CD. A díky němu prorazil, i když – paradoxně – více na mezinárodní scéně než doma. Album, které vysoce hodnotily jak odborné recenze, tak ankety, vydláždilo Rybovi cestu do klubů a na festivaly nejenom v Evropě, ale i za oceánem (účinkoval např. na pódiu prestižního hudebního klubu Knitting Factory v New  Yorku, letos mj. v USA, Argentině, Chile). Navíc kvality souboru přesvědčily o plodnosti spolupráce i přední zahraniční jazzmany, takže při zmíněném vystoupení v Jazzu na Hradě jsme mohli slyšet anglického trumpetistu Bryana Corbetta, z dalších připomeňme americké kytaristy z první světové jazz fussion ligy – Mika Sterna, Deana Browna nebo Poláky Jozefa Skrzeka a  Ryszarda Krawczuka. Tito hosté i spolupracující domácí hudebníci vnášejí do zvukového obrazu pestrost a zajímavost, a proto i další koncerty a alba přinášejí další úspěchy.

Roku 2008 se s výměnou hudebníků změnil i název kapely a tím i celého projektu – Pavel J. Ryba & The Fish Men. Z někdejších hudebníků zůstává vedle leadra skupiny jen perkusista Jiří Kollman, dalšími členy formace, jež se liší od té „klasické“ nejenom názvem, ale i větším obsazením, jsou Fredy Bittner (kytara), Petr Valášek (basklarinet, zpěv), Tomáš Křemenák (akordeon, tenor- a sopránsaxofon), Milan Krajíc (tenor- a sopránsaxofon) a Mikoláš Nop (bicí a perkuse). K novým počinům patří i DVD/CD, které bylo nahráno během turné v říjnu 2008 a bude představeno právě během čtvrtečního koncertu. Zvláštním hostem nahrávky je zmíněný Dean Brown.

Mám-li podat hudební charakteristiku Rybových ansámblů co nejstručněji, pak jde o fúze na jazzrockové bázi, avšak bázi dost široké na to, abychom v ní nacházeli i přetavené prvky free jazzu, new wave, straight ahead jazzu a různých etnických zdrojů. Je to fúze mající své základní charakteristiky, ale též proměnlivost podle obsazení orchestru. K těm základním patří specifický, jaksi temný sound daný dominantní rolí Rybovy baskytary, ale také nestereotypní stavebnost (při veškerém důrazu na improvizaci cítíme ctění formy!), v jazzu dost nezvyklé používání kontrastní dynamiky a agogiky, a přidejme k tomu ještě výrazné zastoupení vlastní tvorby či ostrý výběr přejatých titulů. Především však jde o to, že projev Ryby a jeho spoluhráčů se vyznačuje temperamentem, překvapivostí, výrazovou naléhavostí a nevšedním hudebním humorem.

IVAN POLEDŇÁK (foto: Alena Šustrová/www.pjryba.com)
          

Záznam koncertu