ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 18362 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 13: Trine 2, Cuboy 2 a jeden defektní román

0 Redakce 6.2.2012

…ve kterém zažijeme rozštěp osobnosti do tří povolání, staneme se krychlí a změníme pohlaví

Update

Ubisoft zmírňuje protipirátskou ochranu. Rayman: Origins na PC bude mít pouze minimální DRM. To ale nic nemění na tom, že u starších her ochrana nadále funguje. Ubisoft navíc tento týden stěhuje své bezpečnostní servery, a od úterý proto nepůjdou hry jako Might and Magic: Heroes VI nebo Settlers 7 vůbec spustit. Ubisoft zatím neoznámil, kdy tento výpadek skončí.

Vydavatel THQ má finanční potíže, odkládá tituly na rok 2013 a musí vymyslet, co udělá s 1,4 milionu neprodaných (a prakticky neprodejných) kopií propadáku uDraw.

Oklahomský politik William Fourkiller navrhuje zavést zvláštní jednoprocentní daň na všechny počítačové hry s ratingem 12 let a výše. Hry podle Fourkillera vedou k obesitě a šikaně, díky této dani by ale mohly být lidem prospěšné.

Muž z Taiwanu zemřel na infarkt v internetové kavárně při hraní League of Legends, obsluha si jeho úmrtí všimla až o devět hodin později. 23letý hráč se již dříve léčil se srdečními potížemi.

TRINE 2

Vikingové nového tisíciletí

Výrobce: Frozenbyte

Vydavatel: Atlus

Platforma: PC (testovaná), PS3, XBOX 360

Jazyk: anglicky, s českými titulky (na PC)

Snad každý z nás aspoň jednou v životě hrál nějakou “starou plošinovku”, ať to byl Earthworm Jim, Lost Vikings, nebo třeba brutální Splatterhouse. S nástupem třetího rozměru do herního průmyslu, jakoby se na tyto legendy zapomnělo. Sem tam se sice vynořila nějaká malá rybka, brzy se ale opět ztratila v záplavě trojrozměrných titulů. Vždyť to je budoucnost, jedině třetí rozměr má perspektivu… nebo ne?

Na začátku jsem Trine 2 přirovnával k Lost Vikings od Blizzardu, a ne náhodou. I v Trine 2 totiž také ovládáte tři postavičky, mezi kterými přepínáte v závislosti na jejich schopnostech. Budete hrát za trochu ustrašeného kouzelníka, hbitou zlodějku s lukem a mocného bojovníka v brnění.

Kouzelníka Amadea probudí podivuhodná záře, proudící oknem do jeho světnice. Ze zvědavosti vyjde před dům a znovu spatří ztracený kouzelný artefakt, Trine. A najednou zjistí, že se nachází jinde, než by měl. Po chvíli se setká se starými přáteli, zlodějkou Zoyou a válečníkem Pontiem. Trine je všechny tři přivedl opět dohromady a přemístil je na neznámé místo. A na vás je teď zjistit proč.

Trine 2 staví na kouzelně úchvatném světě a opravdu výtečném enginu, jehož fyzika je v daném žánru nevídaná. Běháte, skáčete, levitujete, listy se ohýbají, průzračná voda žbluňká. Trine totiž není jen “hopsačka”, tipu Mario Super Bros., je to především hra plná logických hádanek vycházejích zpravidla z fyzikálních zákonů. Kouzelník má schopnost vyčarovat bedny nebo “prkna”, zlodějka střílí z luku mrazivé, ohnivé nebo výbušné šípy a díky lanu s hákem (v žánrových konvencích označovaném jako grappling hook) se dostane na leckterá jinak nepřístupná místa. No a bojovník rozseká nepřátele svým mečem, ochrání se pomocí štítu před útoky i projektily, a když mu stojí v cestě nějaká překážka, rozmetá ji mocným úderem své palice (mám na mysli zbraň, ne hlavu). Šípy, vystřelené kolmo do vzduchu po chvíli spadnou, nepřátelé se mohou vzájemně zraňovat. Když skočíte ubohému skřetovi na hlavu, můžete na něm stepovat a sledovat při tom, jak se ten chudák marně pokouší zvednout ze země s vaší vahou na hřbetě. Nafouknutou bublinu propíchnete ostrým rohem, kapalinu v hrnci ohněm přivedete do varu, silný proud vzduchu z trubky s vámi bude smýkat ze strany na stranu a přinutí vás marně hledat oporu. Trine je hřiště fyzikálních zákonů, na které se krásně dívá.

Hádanky mají většinou více řešení. Dají se splnit často i s více než jednou postavičkou. Nepočítejte ale s tím, že projdete celou hru jen s vaším favoritem. Sice máte možnost postavit s kouzelníkem pár beden na kopu a přeskočit překážku, nebo místo toho za pomocí zlodějčina lana a háku přeletět na druhou stranu, někdy se ale dostanete do situace, kdy opravdu budete potřebovat konkrétní schopnost a žádná jiná vás nezachrání.

Velkou výhodou je možnost nastavení obtížnosti bojů, což méně hardcorovému publiku usnadní průchod hrou a umožní se tak více soustředit na to, co je v Trine hlavní. Hádanky mají perfektní stupeň obtížnosti − občas je problém vymyslet řešení, nestane se ale, aby vás hra zbytečně frustrovala. Navíc spousta hlavolamů neblokuje postup v hlavní příběhové linii, pouze skrývá nějaký poklad nebo bonus.

Grafika je nádherná, barevná, svět okolo vás žije. Náznak a občasné využití třetího rozměru dokazuje, že vývojáři skutečně ví, co mají dělat, aby člověka nezačali nudit. Zelený prales střídají bažiny, ty zas temný chrám v “aztéckém” stylu.

Trine je také možné hrát v kooperativním módu až se dvěma spoluhráči naráz, každý se vybere jednu postavu. To otevírá další pole možností, ve hře jednoho hráče skryté, protože najednou můžete všechny schopnosti kombinovat.

Trine 2 je nejen dalším důkazem toho, že žánr plošinovek má stále co ukázat, ale je také dalším z mnoha titulů poslední doby, který ukazuje světu, že indie vývojáři se mohou směle měřit s velkými profesionálními studii.

9,1/10

CUBOY: BACK TO THE CUBETURE, ERA 2

Výrobce: Edible Castle

Vydavatel: Kongregate

Platforma: Flash

Jazyk: anglicky

Adventury jsou absurdní žánr s vlastními pošahanými pravidly; to vám řekne každý, kdo se pokoušel v reálném životě používat všechno na všechno. Snad proto mezi nejslavnější adventury patří ty, co onu absurditu dokážou spojit se stejně potrhlým příběhem – Monkey Island, Sam & Max a podobné. A série Cuboy je doslova megašvihlá. Ačkoli jsem první díl nehrál, princip je stejný: Hlavní hrdina, krychlovitý hejsek Cuboy se omylem octne v jiné době a musí dohonit kvazinacistického kocoura Padrina a sebrat mu stroj času. První díl se odehrával na Divokém západě, druhý ve starověkých Kubaténách.

Tým Edible Castle je v první řadě animačním studiem, a tak Cuboy stojí hlavně na grafice, dialozích a vtipu. Šarmantní izometrické zpracování sice nijak neovlivňuje herní mechaniky, ale i tak lahodí oku, tedy alespoň pokud jste fanoušky devadesátistupňových úhlů. Tím, kvůli čemu byste si měli Cuboye zahrát, i když nemáte rádi krychle ani agentury, jsou ale úchvatné postavy a dialogy – je to nejvtipnější indie adventura od dob úchvatné Nelly Cootalot: Spoonbeaks Ahoy. Sám hlavní hrdina Cuboy je přehnaně sebevědomý, ale natvrdlý „vyšetřovatel“, který o sobě rád prohlašuje, že na něj ženy letí, ale přitom se chová jak žák páté třídy. Nebojí se použít ty nejpodlejší taktiky – sebere například nebohé astmatické holčičce inhalátor –, ale tvrdošíjně o sobě prohlašuje, že je „the ultimate friend“. Je napůl infantilní a napůl bezcitný, stejně jako celá hra. Naprostou většinu postav namluvil autor scénáře Andrew Dennis a pořádně si to užil. Cuboy mluví jak spratek z anglické soukromé školy, trousí trapné vtípky a co chvíli propuká v píseň, Kubatéňané jak američtí vidláci, Poseidon jak zhulený surfař a Zeus jako drsný hoper. Trojhlavý pes Kerberos zpívá jak vokální trio a prodavač zbraní se rozplývá nad potenciálními vražednými schopnostmi párátka. Čtyři hodiny s Cuboyem pro mě byly nejvtipnějším audiovizuálním zážitkem za posledních pár měsíců. Stylem humoru je někde mezi Monty Pythony a seriály z kanálu Adult Swim – je to zběsilost, ale drží ji pohromadě jakási pochroumaná logika. Žádná z hádanek není podlá, ale jsou dost obtížné na to, abyste si po jejich vyřešení připadali chytře. Krom toho hra obsahuje několik miniher a všechny do jedné jsou zábavné (až na jedno zbytečně těžké pexeso – ale možná mám jenom chabou vizuální paměť). Jedná se sice o indie hru, ale je programátorsky dokonale vyladěná a nadmíru elegantní. Tak šup do Kubatén. Čeká vás „ultimátní“ dobrodružství.

8,0/10

Anti-alias: Mass (D)efect

Slavná sci-fi trilogie Mass Effect se blíží ke svému epickému finále. Na začátku března se dozvíme, jestli velitel Shepard (nebo velitelka Shepardová) zachrání svět před robotickými zlosyny. BioWare buduje atmosféru očekávání, jak se dá, nová kniha ze světa Mass Effectu se ale nepovedla.

Fanouškovská komunita kolem Mass Effectu je oddaná − píše povídky, maluje obrázky a plakáty a spravuje vlastní wiki − za to očekává vysokou kvalitu od všeho, co je spojeno s velitelem Shepardem. Nový román Deception má v sobě tolik faktických chyb, že fanouškové píšou otevřené dopisy autorovi Williamu C. Dietzovi i celému vedení BioWare. Hlavní hrdinka (biotička Gillian) zestárla za tři roky o pět let a bez jakéhokoli vysvětlení se vyléčila z autismu, postavy vstávají z mrtvých, z homosexuálů se stávají heterosexuálové, staří známí se tváří, jako kdyby se nikdy nepotkali, a jedovaté látky ztrácejí svou toxicitu. Výčet nejasností a očividných chyb je mnohem delší.

Vedení společnosti rozčarovaným čtenářům slíbilo, že nedostatky opraví v příštím vydání knihy. Doteď pracoval BioWare s fiktivním světem Mass Effectu úspěšně − komiksy i předchozí tři knihy od Drewa Karpyshyna se povedly, jedině hra Mass Effect Galaxy na iPhone zklamala. Očekávání spojená s posledním dílem trilogie jsou obrovská. V březnu uvidíme, jestli je BioWare dokáže naplnit a jestli si spraví reputaci po lednovém literárním poklesku.

Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Trine 2)