ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 8024 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Nezlob se, ale… Výstava Elvisových předmětů budila podezření od začátku

0 Redakce 9.5.2011

V pražském Obchodním centru Šestka skončila v neděli 8. května výstava padesáti předmětů Elvise Presleyho nazvaná Elvis žije. Pořadatelé se slovy své mluvčí Lindy Maletínské z agentury Privilege PR od začátku dušovali, že jde o předměty originální, tedy ty, s nimiž přišel Elvis Presley minimálně do styku a které přímo souvisely s jeho životem.

Už na začátku jsem jim položil otázku, proč výstava tak vzácných předmětů přijíždí právě do Obchodního centra na periferii Prahy a není uspořádána v samém srdci metropole, když je tak cenná a zajímavá. Odpovědí mi bylo, že OC Šestka bylo prostě nejrychlejší a výstavu se objednalo dříve než ostatní.

Dejme tomu, možné to samozřejmě je. Kdyby ovšem například v té době právě Obchodní centrum Šestka nedělalo reklamní kampaň, o které server marketingovenoviny.cz napsal: „V období od 1. 4. – 15. 4. půjde o tzv. teasingovou kampaň a na billboardech bude pouze heslo Elvis žije, od 15. 4. budou doplněny informace o vůbec první výstavě osobních věcí Elvise Presleyho v České republice.“ Slovo teasing znamená „škádlení či dráždění“, což zní v souvislosti s nadcházejícími řádky skoro rozumně.

Výstava byla otevřena na konci dubna za účasti imitátora slavného Elvise a za zjištění, že údajný poslední zpěvákův cadillac (šestimetrový) v roku 1974 je vystaven v přízemí obchodního centra, neboť do patra jej nebylo možné dostat. Ostatní věci ale byly v patře a upřímně řečeno, nepůsobilo úplně patřičně, že se mezi nimi proplétali lidé, kteří si do Šestky přišli zakoupit kalhoty, tričko nebo parfém. Spíše jsem měl subjektivní pocit, že jim výstava v cestě za zbožím překáží. O důstojnosti takových prostor tedy byly od začátku pochybnosti.

Několik hodin po otevření výstavy se ozvali lidé z českého fanklubu Elvise Presleyho s přesvědčením, že předměty, které jsou na výstavě vydávány za originální, ve skutečnosti originální nejsou. Nejprve si mysleli, že se to týká pouze části výstavy. Potom ale dodali, že půjde zřejmě téměř o všechny vystavené předměty.

Mluvčí fanklubáků  Zdeněk Kašpárek řekl (citace je z deníku Právo): „Pochybuji o pravosti většiny věcí, které jsou v Praze vystaveny. Nemohou být z Gracelandu, protože ten své exponáty nepůjčuje. Vystavené kostýmy šije americká společnost, jež má licenci od původního návrháře, který kostýmy pro Elvise dělal. Jsou to přesné kopie. Ty původní jsou v Gracelandu a vždy existoval jen jeden autentický exemplář. Mám pochybnosti i o šestimetrovém cadillacu, protože poslední takový vůz Elvis kupoval v roce 1973, nikoli 1974, jak se uvádí na výstavě. I listiny jsou z mého pohledu velmi zdařilé kopie, stačí se pozorně podívat. Originální dokumenty jsou ve speciální místnosti v Gracelandu, kam má přístup jen pár vyvolených.

Agentura Privilege PR začala po tomto vyslovení podezření jednat. Jelikož sama mohla být cílem podvodu, požádala majitele výstavy, rakouskou společnost Advertising Promotion Manager, aby svou exhibici obhájila. Její majitel Maxmilian Huber v zaslaném prohlášení podle mluvčí Maletínské řekl, že tvrzení o nepravosti exponátů jeho společnost odmítá. Všechny jsou od soukromých majitelů a tudíž jsou pravé. Navíc žádal po lidech z českého fan klubu omluvu.

Tito ale svůj boj o obnažení  pravdy nevzdali. Postupně dávají na hromadu argumenty a chystají jimi přesvědčit jak pořadatele, tak i návštěvníky výstavy o tom, že neviděli originály. V jejich klubovém časopisu o tom vyjde obsáhlý článek.

Nutno říct, že výstava budila podezření od samotného zahájení i z mnoha jiných důvodů. Šestka skutečně není reprezentativní místo pro tak vzácné předměty, kterým v Gracelandu, ke jsou skutečné originály vystaveny, měří teplotu, aby nepodlehly zkáze. V Nitře, kde byla výstava loni, bylo vystaveno osmdesát exemplářů, zato v Praze jenom padesát. A upřímně řečeno, pokud by šlo skutečně o originální exponáty, těžko si představit, že by po loňské výstavě v Nitře měl pořadatel téměř rok do další výstavy, namísto aby čelil žádostem o zapůjčení exponátů z celého světa.

JAROSLAV ŠPULÁK

Komentáře