ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 14559 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

The Walking Dead: Malý post-apokalyptický poklad

1 Petr Hašek 6.12.2012

Rozpadající se zombíci s hladovými úmysly nás nikdy neomrzí. Dokazuje to i obrovská popularita komiksů a seriálu ze světa The Walking Dead. Svou post-apokalyptickou polívčičku si na této frančíze pokusili ohřát i Telltale Games se svou epizodickou herní sérií.

Když začalo studio Telltale Games minulý rok spolupracovat s Robertem Kirkmanem, autorem komiksové série The Walking Dead, fanoušci znejistěli. Vývojáři ze San Rafael v Kalifornii se přece specializují na odlehčená témata – glosující zvířecí detektivy Sama a Maxe, pirátskou frašku Monkey Island nebo herní adaptaci komedie Návrat do budoucnosti. Přidejte k tomu ještě stylizovanou grafiku a všudypřítomný humor… nic z toho k chladnému, nebezpečnému světu The Walking Dead nesedělo.

Telltale rozdělili hru do pěti epizod, které pak vydávali v rozestupu jednoho až dvou měsíců. V dubnu spatřil světlo monitorů první díl. Fanoušky příjemně překvapil. Příběh se začíná odvíjet pár minut poté, co celá apokalypsa započala. Hráč se ocitne v těle Leeho Everetta chyceného v prekérní situaci – na zadním sedadle policejního auta, které ho odváží do vězení. Auto havaruje a z šerifa se vyklube zombie.

Již od prvních minut je zřejmé, že se The Walking Dead snaží napodobit koncept interaktivních filmů Davida Cage (Fahrenheit nebo Heavy Rain). Čas na jednání či odpovědi během rozhovorů je limitován. Pohybovat se můžete pouze v úzce vymezeném směru. Důležitá místa a objekty se označí, pokud se k nim dostatečně přiblížíte. Není se třeba bát, že by jich bylo přehršle. To samé platí o předmětech a inventáři – ten prakticky neexistuje, nalezenou věc lze zpravidla ihned využít, popřípadě se vám ukáže kontextový symbol pod kurzorem při najetí na vhodné místo. Hra plyne s lehkostí a bez zádrhelů; jak pokračovat byste vymysleli, i kdyby vám nemrtví mozek přece jen snědli.

Vývojáři vše podřídili emocionálnímu filmovému zážitku. To ale v tomto případě není vůbec na škodu. Nedostatek volného pohybu a pátrání vynahrazuje nelineární stavba děje. Ten je také nejsilnější stránkou The Walking Dead a předčí i svého slavnějšího seriálového sourozence. Hutný příběh s dobrými dialogy a uvěřitelnými postavami, navíc obohacený o možnosti volby, zajišťuje, že sklon k filmovosti funguje, zatímco mnohé jiné hry na něm pohořely. Budete se cítit jako hrdinové skvělého interaktivního seriálu.

Lee nebude putovat post-apokalyptickou krajinou sám. Po předehře s policejním autem narazí na malé opuštěné děvčátko Clementine, ke kterému si během hry vybuduje pevné pouto. Většina fiktivních dětí jsou rozmazlení, přemoudřelí zmetci, kvůli kterým byste si apokalypsu možná i přáli. Clementine je ale jiná. Přiroste vám k srdci, stejně jako další postavy, které po cestě potkáte a z nichž vytvoříte svou skupinku přeživších.

Vztah k postavám podporuje částečná nelineárnost děje a možnost volby, především v interakci a rozhovorech s ostatními. Lee musí často dělat těžká rozhodnutí, na která jen tak nezapomenete. Koho zachránit, koho nechat zemřít, jak rozdělit tenčící se zásoby, nechat kolegu napospas osudu, abyste si zachránili vlastní zadek, jak se vypořádat s rostoucí hysterií a strachem. Modelovou situací je srdeční příhoda jedné z postav: část vaší skupiny je přesvědčená, že muž zemřel a chce mu rozmašírovat hlavu čímkoliv, co je po ruce; jeho dcera má ale pocit, že stále dýchá, jen potřebuje svoje léky. Rozhodnout se musíte během několika vteřin. Možnosti volby se ovšem často nelineárně pouze tváří. Existuje několik styčných bodů, kterých se příběh drží a jež nelze žádným způsobem obejít. Telltale Games nicméně dokázali dobře zachytit syrové prostředí zombícké post-apokalypsy. Příběh, vinoucí se pěti epizodami, působí konzistentně, zároveň dokáže překvapit a udržet hráčovu pozornost.

Ve světě The Walking Dead se nevyhnete boji. Ten patří mezi slabší stránky hry – stejně jako většina akčních sekvencí totiž spočívá v zuřivém mačkání tlačítek. Bohudík, boj není hlavní esencí hry a objevuje se zejména v momentech „ježišmarjá, maminko, kde se tu ta potvora vzala“.

I přes některé chyby se první série The Walking Dead povedla. Telltale Games ukázali jednu z cest, po které by se adventury mohly bez studu vydat, aniž by ztratily své kouzlo. Úspěch u hráčů potvrzuje už ohlášená druhá série.

8,5/10

Veronika Šmídová

THE WALKING DEAD: THE GAME – SEASON ONE
Výrobce a vydavatel: Telltale Games
Platforma: PC (testovaná), PS3, XBOX 360, Mac, iOS
Jazyk: anglicky