ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 19632 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 5: Uncharted 3, Trackmania 2 a trauma z obličejového designu

1 Redakce 15.11.2011

…ve kterém se Nathan Drake ocitne v arabské zemi od J, autíčka se předhánějí, které bude první v cíli, a zoufalý hráč RPG her si neumí vytvořit postavu, která by se mu líbila

Update

Třicetiletý muž z Aurory ve státě Colorado vyhrožoval prodavačům v obchodu sítě Best Buy, že je postřílí a jejich prodejnu vyhodí do vzduchu. Neměli pro něj totiž kopii nové hry Call of Duty: Modern Warfare 3, kterou si u nich předobjednal.

Německá pobočka organizace na ochranu zvířat PETA si oficiálně stěžuje na scénu z Battlefieldu 3, v níž váš hrdina může zabodnout krysu. Podle PETY to navádí mladé německé muže k násilí na zvířatech. Připomínáme, že ve hře můžete bodat a především střílet i do lidí.

Fóra elektronické distribuční sítě Steam podlehly hackerům. Útočníci se ale dostali i k informacím o platebních kartách některých uživatelů. Provozovatel, firma Valve, vám doporučuje, abyste si pro jistotu změnili heslo.

Britská vědkyně baronka Greenfield pokračuje v křížové výpravě proti moderním technologiím. Ve svém novém článku pro Times píše o tom, že počítačové hry berou lidem jejich identitu a Twitter způsobuje krizi osobnosti.

UNCHARTED 3: DRAKE’S DECEPTION

S archeologem za pokladem

Výrobce: Naughty Dog
Vydavatel: Sony Computer Entertainment
Platforma: PS3 (testovaná)
Jazyk: anglicky s českými titulky

Vžijte se do Indiany Jonese 21. století – Nathan Drake skáče po střechách jak opice, střílí lépe než všechny legendy Divokého západu dohromady a navíc ovládá několik mrtvých jazyků. Ve třetím pokračování série Uncharted mu však dochází dech a jeho dobrodružství už nejsou tak neodolatelná jako dřív.

Studio Naughty Dog v roce 2009 vyhrálo s dílem Among Thieves snad všechna videoherní ocenění, která se na světě udělují. Jejich dobrodružná skákačko-střílečka z pohledu třetí osoby by mohla vyučovat, jak se má všechno skloubit dohromady – od různých vyprávěcích metod přes výběr malebných exteriérů po přesné dávkování jednotlivých složek hry. Uncharted 2 neobjevovalo nové obzory, ale všechno, co už bylo vymyšleno, složilo do jedinečného celku. Třetímu putování Nathana Drakea se nedaří vystoupit ze stínu svého úspěšného předchůdce, místo toho se potácí ve vlastních klišé.

Po technické stránce je Drake’s Deception lepší než předchozí díly. Naughty Dog zapracovali na dříve přehlížených aspektech hry – Drakeův zápisník, s jehož pomocí řešíte různé hádanky v posvátných hrobkách a dalších mystických místech, konečně vypadá jako opravdový deník. Neobsahuje pouze nápovědy, ale i zápisy, které navozují pocit autenticity – skici Drakeových přátel nebo výstřižky z knih. Samotné hádanky jsou nyní mnohem náročnější na přemýšlení, aniž by působily příliš komplikovaně – jsou to elegantní hlavolamy, po jejichž zdolání pocítíte pravou řešitelskou radost.

Uncharted se ale proslavilo jako interaktivní akční zážitek, který svou výpravou a scénářem převyšuje většinu hollywoodských blockbusterů. Trojka však plně prožívá krizi velkých vyprávění – každý dějový zvrat vám bude připadat okopírovaný a celá struktura příběhu se až moc podobá druhému dílu. Nathan Drake a jeho dlouholetý přítel a mentor Sully sice začínají neokoukaně – ve společenském obleku pátrají v zaplivaných koutech Londýna – ale na konci osmé kapitoly (z dvaceti dvou) si scenáristka Amy Hennig zřejmě vzala dovolenou. Některé postavy z děje nadobro a bez vysvětlení mizí a jiné úplně neznámé se samočinně vynoří. Druhá polovina hry nesmyslně oddaluje docela slušné finále. Padouši postrádají motivaci i charakter a celé tajemství je nekonkrétní a vágní. Uncharted 3 sice navazuje na styl béčkových dobrodružných filmů a románů, ve srovnání s nimi však až příliš počítá s hráčovou fantazií – ulehčuje si práci a chce, abyste všechny logické mezery zaplnili sami.

Velké zklamání z kampaně alespoň částečně vyvažuje multiplayer, který kombinuje kompetitivní i kooperativní módy. Mapy pouze nekopírují lokality singleplayeru a výborně pracují s vertikální členitostí. Multiplayer si proto udržuje ducha Uncharted – abyste zvítězili, nestačí pouze dobře střílet, musíte být neustále v pohybu, přeskakovat z římsy na římsu a metat kotouly do krytu. Během boje navíc sbíráte i různé poklady, které se periodicky objevují v truhlách – buď se pro ně můžete bezmyšlenkovitě rozběhnout nebo si můžete najít pěkný výhled, odkud budete vašim soupeřům cestu pro starožitnost znesnadňovat.

Uncharted 3 chybí pořádná zápletka a spád – 19 kapitol z 22 jenom čekáte a doufáte, že se stane něco velkého a hra se rozjede. Jeden silný moment však nic nespasí, zvlášť přijde-li těsně před nepřesvědčivým rozuzlením. Povedený multiplayer je jenom slabá náplast na zklamání.

Těm, kteří sérii Uncharted ještě nevyzkoušeli, doporučujeme, aby sáhli po druhém dílu. Ti, kteří se s Nathanem Drakem už znají, by neměli přistupovat k novince s velkými očekáváními.

7,2

TRACKMANIA 2: CANYON

Stunts po dvaceti letech

Výrobce: Nadeo
Vydavatel: Ubisoft
Platforma: PC (testovaná)
Jazyk: Česky

Když vyšla první Trackmania, byla z ní opravdu mánie. Tisíce hráčů u monitoru hypnotizující svou podivnou formulku projížděly stále ty samé tratě, znovu a znovu, jen aby si vylepšili čas o nějakou tu milisekundu a zařadili se tak mezi nejlepší „jezdce“ na planetě. Není snad třeba říkat, že v takové hře je hlavní ovladatelnost vozidla spíš než grafická stránka.

Druhý díl Trackmanie přišel s novým grafickým kabátkem, formulky nahradila autíčka. Je škoda, že si auta nemůžete nijak přizpůsobovat, a to ani vzhledově, na výběr máte pouze několik předdefinovaných nátěrů. Jediným způsobem, jak si vozidlo (problematicky) přizpůsobit tedy zůstává „modelování“ při pořádné bouračce na trati, což naštěstí nemá vliv na jízdní vlastnosti. Samotné tratě vypadají jako z dílny Hot Wheels, jsou plné různých urychlovačů, skoků a překážek. Důležité je, že nejsou příliš dlouhé a dají se tedy dobře zapamatovat, což je nezbytná podmínka pro snahu o získání nejlepšího času.

Trackmania 2 sice přinesla lepší grafiku, zato ztrácí na jiných místech. První nevýhodou je nutnost být online, jinak přijdete o některé důležité funkce. Na druhou stranu, na Trackmanii je nejdůležitější multiplayer a ten si bez internetu stejně nezahrajete. Další, podstatnější nevýhodou je absence různých prostředí, která měnila jízdní vlastnosti aut i drah a přinášela tak jakousi potřebnou variaci do monotónního závodění s časem. Dvě nová prostředí by měla přibýt někdy v příštím roce, tak uvidíme.

Trackmania 2: Canyon na herním poli nemá příliš velkou konkurenci, pokud nepočítáme první díl a legendární Stunts z roku 1990. Přesto si myslím, že moc nových fanoušků nepřiláká a staří milovníci zůstanou u jedničky. Komu by se také chtělo učit všechny ty tratě zase znovu od začátku, zejména když grafika je to poslední, oč tu běží, že.

6.7/10

Anti-alias

S ošklivostí nejdál dojdeš

Když si mám ve hře tvořit postavu, neberu to na lehkou váhu. Vždyť se na ni budu koukat celou hru (i když většinou zezadu)! Pamatuju na chvíle, kdy jsem si v Baldur’s Gate obsesivně projížděl sérii namalovaných portrétů vašich potenciálních hrdinů a snažil jsem si představit, co mají asi za povahu a jestli bych s nimi chtěl strávit několik měsíců na extrémním výletě. Od té doby se generování charakterů změnilo: Namalované portréty byly nahrazeny nastavitelnými 3D modely obličejů a fyziognomie. Ačkoli jsem velký zastánce kustomizace, tenhle moderní systém tvorby postav mě neskutečně frustruje. Jistě, umožňuje, abych si postavu vytvořil k obrazu svému. Ale můj obličej mi upřímně řečeno leze krkem a nechci se na něj dívat ještě v nějakém virtuálním světě. A nejsem expert na antropometrii ani plastický chirurg, takže netuším, jak moc bych měl své postavičce vyklenout čelo a oddálit obočí nebo jestli chci konvexní, nebo konkávní líce.

Vezměte si třeba Fallout: New Vegas. Chci si vytvořit hrdinu, co vypadá jako Clive Owen, a nakonec je z něj Leoš Janáček, protože jsem si nemohl pomoct a snažil jsem se svůj neúspěch zakrýt knírem. Nemluvě o tom, co se stane, když člověk udělá tu chybu, že si chce vytvořit ženskou postavu. Ne, nechci trávit týden tím, abych si vytvořil něco podobajícího se pohledné dívce. Tuším, že Fallout má být drsná série, ve které na kráse nezáleží, ale přece jenom to je fikce a ta by nám měla dovolit tu ošklivou skutečnost aspoň trochu estetizovat. Co se dá dělat. Leda těšit se na moment, kdy své figuře budu moct nasadit brýle a čepici. V nejlepším případě kuklu.

{mosimage}
Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Trackmania 2)