ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 15923 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 4: Battlefield 3, Zombieville USA 2 a Lemmings

0 Redakce 7.11.2011

…ve kterém bude těžko na bojišti, ještě o něco hůř v zombifikované Americe a úplně nejhůř v mozku sebevražedných lumíků

Update

Tvůrci hry Borderlands uctili památku fanouška Michaela Johna Mamarila, který nečekaně zemřel na rakovinu. Fiktivní robot Claptrap přednesl nekrolog a Michael se dokonce objeví jako postava v druhém dílu úspěšného mixu střílečky a RPG.

Vědci na Michiganské univerzitě zjistili, že hraní videoher podněcuje kreativitu školáků. Ostatní moderní technologie jako internet a mobilní telefony na kreativitu žádný vliv nemají.

Online hra LEGO Universe končí kvůli nedostatku financí. Její provozovatel ji zastaví na konci ledna. LEGO Universe v průběhu své existence přešel na free-to-play model, ani to ale nepomohlo. Hráči zřejmě utráceli víc peněz za skutečné kostičky než za ty virtuální.

Pedofil z Kalifornie přiznal svou vinu v případu, ve kterém chtěl po desetiletém chlapci jeho nahé fotografie výměnou za kódy na „lepší zbraně a nekonečné životy“ pro Call Of Duty: Modern Warfare 2. Kdyby chlapec dal na doporučení na obalu (v tomto případě 18+), nemuselo se nic stát.

BATTLEFIELD 3

Do bitvy jedině s kamarády

Výrobce: DICE

Vydavatel: EA

Platforma: PC (testovaná), PS3, XBOX 360

Jazyk: anglicky s českými titulky

Okolo vás zuří peklo. Exploze trhají zdi i vaše uši. Ani na malou chvíli neutichnou zbraně. Máte nabito, ale z krytu se vám nechce. Stačí jedna dobře mířená rána a je po vás. Ale bitvu nevyhrajete, když se budete schovávat.

Švédské studio DICE se již od prvního Battlefieldu z roku 2002 specializuje především na hru pro více hráčů a ovládání všemožných vojenských vozidel od tanků po stíhačky. Nový díl se sice na první pohled tváří jako adrenalinová jízda typu Call of Duty, ale v nitru mu bije mutliplayerové srdce.

Kampaň pro jednoho hráče je tu zbytečná, za úkol má pouze přilákat víc hráčů. Ve srovnání s konkurencí pokulhává. Jako hráče vás zavře do lineárních koridorů, pozbytou svobodu ale nekompenzuje dostatečným spektáklem a napětím. Naskriptované události jsou často zmatené − pokud správně neinterpretujete povel svého nadřízeného, můžete se na jednom místě motat i půl hodiny. DICE v kampani váhají mezi dvěma protikladnými koncepty − realističností a filmovou fotogeničností. Těžko se ale můžete kochat, když několik kulek znamená jasnou smrt a vy se musíte často krýt v leže. Výsledek je nevýrazný: ani uvěřitelný, ani filmový. Jenom třem misím se povedlo všechny složky vyvážit natolik, abyste si je zahráli i podruhé − celkem příznačně ani v jedné z nich nevystupuje hlavní hrdina seržant Blakcburn.

Na všechno špatné ale zapomenete, když si pustíte multiplayer. Mapy pro více hráčů jsou rozlehlé, členité a plně se v nich projevuje síla nového enginu Frostbite 2. Prakticky všechny objekty i budovy lze zničit – taktiky se proto musí operativně měnit a tzv. campeři, kteří vyčkávají celou hru na jednom místě, mají smůlu.

Oproti kampani tu zažijete drama i napětí – když soupeřům zbývá jenom pět bodů k vítězství a jediný neuvážlivý pohyb může znamenat konec nebo když přebíháte přes volné prostranství a na poslední chvíli zaleháte do krytu. Velkou roli tady hraje skvělá práce se zvukem. Kulky sviští opravdu přesvědčivě, omítky se odlupují se zlověstným praskáním a zvuk blížícího tanku vám nažene strach. Podobně propracovaná je i práce se světlem – kontrasty mezi potemnělými interiéry a sluncem zalitými exteriéry vás na chvilku oslní. Pohled vám rozmažou i přídavné zbraňové svítilny.

Multiplayer nabízí spoustu svobody a zábavy, ale vyžaduje čas a trpělivost. Základy střílení, pohybu ve skupině a krytí si osvojíte brzy, ale ovládání především vzdušné vojenské techniky je komplikované. A pokud nechcete svému týmu kazit skóre, nemáte ani kde si řízení pořádně natrénovat. Nedomyšlené je i odemykání zbraní a různých vylepšení – když se po několika hodinách hraní dostanete konečně k jiné zbrani než k základnímu kalašnikovu, zjistíte, že všechna zaměřovadla a příslušenství z předchozí pušky musíte získávat znova. Paradoxně tak budete zase chvíli za neumětela, dokud si opět neotevřete svou oblíbenou optiku.

Battlefield 3 rozhodně není pro každého. Abyste si ho pořádně užili, musíte mu věnovat mnoho usílí. Potom vám vydrží spousty hodin a bude vás bavit, ať už online zápas zrovna vyhráváte, nebo prohráváte. Fanouškům stříleček pro jednoho hráče ale musíme doporučit, aby hledali videoherní potěšení jinde.

8,9/10

ZOMBIEVILLE USA 2

Nejlepším lékem proti nákaze je brokovnice

Výrobce: Mika Mobile

Platforma: iOS (testováno na iPod Touch), v budoucnosti Android

Jazyk: anglicky

Spojené státy americké jsou třetí nejlidnatější zemí světa. Po vypuknutí zombícké epidemie proto budou mít ninjové, kovbojové, agenti i princezny v růžových šatech do čeho střílet a mlátit.

Když se většina populace promění v nemrtvé labužníky všech možných druhů (od malých a pomalých přes rychlé a zákeřné, seniory plivající hlen až po výbušné špekouny), nezbývá menšině než prolézat trosky civilizace a uzmout, co se dá i nedá. A tak se svou postavou procházíte ruinami, sbíráte, co vidíte, ničíte, i co nevidíte, a přitom likvidujete hladové zombíky, kteří se vám připletou do cesty.

K obraně vašich mozků před hladovějšími spoluobčany slouží spousta zbraní, včetně sportovního náčiní a vynálezů od pana Tesly. Postavu si můžete vylepšit různými schopnostmi a oblíbené zbraně zase hvězdičkami.

Kreslená grafika v „Mika mobile stylu“ neurazí, hudební doprovod skvěle doplňuje křupání rozbitých hlav a mlaskání vnitřností o dlažbu. Aby toho za (jeden) dolar nebylo málo, doplňuje hru třicet achievementů a multiplayer (zombíky tedy můžete kosit i ve dvou). Jediná nevýhoda je, že Zombieville USA 2 na rozdíl od jedničky zatím není na Android.

7,5/10

Retro

Lemmings: Kde jste nechali pud sebezáchovy?

Velká Británie, rok 1991. Hrám tu vládnou odvážní mladí muži s Amigami. Dospívají týmy jako Core Design (později přišli s Tomb Raider), Team 17 (Worms) a DMA Design. Ti před tím, než začali simulovat lupiče aut a přejmenovali se na Rockstar North, odstartovali ještě jednu velkolepou sérii. I když se už dnes na Lemmings pozapomnělo, na počátku devadesátých let to byl obrovský fenomén – malí pankáči se zelenými vlasy se zabydleli na všech myslitelných herních platformách a stali se doslova videoherními maskoty.

Lemmings dokázali výborně využít čím dál populárnějšího ovládání myši a svým způsobem tak šlo o předchůdce real-timových strategií. V roli anonymního průvodce či lumčího boha máte za úkol dovést partu nablblých pidižvíků z místa A do místa B, a to tak, že jim zadáte jednoduchý příkaz (vybuchni!) nebo je obdaříte nějakým darem (třeba deštníkem, který zabrzdí jejich pád). Byl to geniální a jednoduchý nápad, podpořený roztomilými animacemi, brilantním designem a černým humorem. Byl to ale zároveň nápad, na kterém se už moc nedalo stavět. Pokračování Lemmings 2: The Tribes hru jen překombinovalo (osm typů lemmingů nabobtnalo na 61) a slušní Lemmings 3D upadli ve světě uchváceném Doomem v zapomnění. Dvacet let stará původní hra je ale dodnes svěží. Když se explozivní lemmingové rozprsknou na pixely, vypadá to i dnes velmi efektně. A po těch letech už konečně chápu i narážky obsažené v názvech levelů, včetně „I have a cunning plan“ (Mám vychytralý plán), legendární repliky Baldricka ze seriálu Černá zmije.

Připravili: ŠVELCH BROS a Pavel Charbuský (Zombieville USA 2)

Komentáře