ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 27361 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

DotA 2: Obrození legendy

0 Petr Hašek 2.7.2012

Hra Defense of the Ancients, neboli DotA, původně vznikla jako fanouškovská mapa na Warcraft 3, ve které proti sobě bojují dvě pětice hrdinů na jednom velkém bojišti a jejich úkolem je zničit nepřátelskou základnu dřív, než tak učiní protihráči.

Tento herní mód se stal natolik populárním a získal natolik širokou hráčskou základnu, že dal vznik Heroes of Newerth a League of Legends – dvěma hrám, které ho do značné míry kopírují.

Většina příznivců původní Doty bude souhlasit s tím, že tato hra má jen dvě nevýhody – zastaralou grafiku (navzdory skvělému enginu není už Warcraft 3 nejnovější) a absenci samostatného herního menu, kde by nechyběla možnost vyhledávání her na odpovídající úrovni. DotA 2 svého slavného předchůdce oblékla do nového grafického ohozu a osamostatnila ho z područí Battle.netu. Ve finále tedy získáváme hru, na jejímž vyváženém obsahu pracoval člověk s přezdívkou „IceFrog“ zcela bez nároku na honorář již od roku 2005.

A tohoto systému se bude držet i DotA 2. Budeme ji hrát zdarma na Steamu, přičemž všech 104 hrdinů i 123 předmětů budeme mít ihned k dispozici bez jakékoli potřeby odemykání. Díky tomu snad nebudeme svědky „ždímacích strategií“, jak je vidíme např. u League of Legends, kde zhruba každé dva týdny vyjde nový hrdina, jenž zpravidla silnější než ti minulí. Hráči jsou nepřímo nuceni si ho koupit, aby za další dva týdny zjistili, že byl jejich favorit novým patchem zadupán do země a místo toho se zjevil další hrdina, opět silnější než všichni ostatní. Tento koloběh se až na výjimky pravidelně opakuje a poškozuje stabilitu hry za účelem vydělat na hráčích peníze.

Při bližším srovnání Doty 2 a League of Legends zjistíme, že „Obrana starších“ je o několik stupňů komplexnější a náročnější. Počet hrdinů a i jejich schopností (4) je v obou titulech přibližně stejný, velký rozdíl způsobuje jejich rozdělení. V League of Legends máte přesně vymezené role, jaké může ten který hrdina vykonávat. Když se pokusíte toto pravidlo porušit, většinou záhy zjistíte, že na svou kreativitu krutě doplácíte. Stejným způsobem jsou rozděleny předměty pro hrdiny, i přes jejich velký počet máte při nákupu minimum možností. Drtivá většina předmětů navíc funguje pouze pasivně – prostě je máte v inventáři a šlus. Kouzla hrdinů se opakují a styl hraní s novými šampiony se příliš neliší od těch starých.

Oproti tomu hrdinové v Dotě mají opravdu velký repertoár schopností: každá postava je skutečně unikátní. Jejich role nejsou nijak zvlášť předurčené a každou ze tří statistik lze využít. Budete-li hrát za kouzelníka a nakoupíte si plný inventář věcí, co posílí váš intelekt, tak nepřátelský tým začně využívat vašeho nízkého počtu životů. Při výběru předmětů je nutné se skutečně zamyslet, a pokud je potřeba, stavět na kouzelníkovi klidně sílu, která mu přidá životy. Většina vybavení má také aktivní schopnost – ke čtyřem kouzlům vašeho hrdiny často přibudou další čtyři z vašeho inventáře. Hraní se stejnou postavou se tak může znatelně měnit, což Dotu činí sice náročnější, ale i zábavnější.

Dalším faktorem je ubývání peněz. Zatímco v League of Legends pouze přibývají, díky čemuž se na konci hry může i mizerný hráč celkem dobře chytit, Dota má mnohem přísnější systém, který netoleruje chyby. Když zemřete, o značný obnos zlaťáků přijdete, přičemž váš protivník peníze získá – propast mezi hrdiny a celými týmy se tak s každou smrtí nebo zabitím rychle prohlubuje. Schopnosti znemožňující kontrolovat vaši postavu (omráčení, umlčení apod.) mají v Dotě podstatně delší trvání, zatímco celková výdrž hrdinů je o hodně menší. Ve výsledku tak můžete snadno doplatit na jedinou chybičku, kterou byste si v League of Legends možná ani neuvědomili.

Obtížnější je i vydělávání zlaťáků zabíjením počítačem ovládaných a neutrálních monster (creeps). Vaše a nepřátelská základna leží každá v protilehlém rohu mapy a spojují je tři cesty. Tyto cesty jsou posety obrannými věžemi a setkávají se na nich pravidelně generované skupinky vojáků obou stran. V první fázi hry (která je v Dotě o dost delší), se hrdinové vlastně snaží jen vydělat co nejvíc peněz zabíjením těchto jednotek. V Dotě můžete zabíjet i svá monstra, a tak nepříteli upřít nejen peníze, ale také zkušenosti. Zatímco v League of Legends tedy stačí si v této fázi hledět svého a držet se naživu, , v Dotě může váš nepřítel snadno získat takový náskok, který už nedoženete.

Stejně jako v League of Legends si v Dotě můžete kupovat kosmetické úpravy na své hrdiny. Na rozdíl od LoL je ale můžete získat i pouhým hraním, při přestupu na další úroveň, nebo je dokonce měnit s ostatními hráči. Změny vzhledu v Dotě nejsou ve formě „skinu“, neboli kompletní přeměny, ale skládají se z různých částí, které lze libovolně kombinovat. Pokud nejste v League of Legends nejste spokojeni se vzhledem vašeho oblíbence, vyberete si jiný (pouze za skutečné peníze zakoupený) kompletní a nezměnitelný vzhled. V „Obraně starších“ hrdinovi místo nože vrazíte do ruky kopí, na hlavu mu nasadíte helmu s průzorem a na ramena posadíte třeba chcíplého netopýra. Všechny tyto úpravy jsou pouze kosmetické a nemají žádný dopad na herní mechaniky.

DotA 2 je velmi propracovaná hra, jejíž vyváženost a závislost na výkonu hráče je v žánru nevídaná. Tento dlouho očekávaný titul je až nesrovnatelně těžší na naučení a náročnější na hraní než jeho „sesterské“ hry. Možná jste slyšeli, že League of Legends má takzvanou „křivku učení“ – zpočátku se rychle naučíte základy, ale bude vám dlouho trvat hře porozumět na vyšší úrovni. Pokud tomu tak je, pak má DotA „útes učení“ a vyšplhat se na jeho vrchol vám nezabere dny, ani týdny, dokonce ani měsíce, nýbrž celé roky.

Při hraní s ostatními hráči možná zpočátku zaznamenáte lagy, které se obvykle v průběhu hry sníží, až nakonec zmizí. To může, ale nemusí být způsobeno tím, že DotA 2 zatím není hotová. Ke komunikaci v týmech i mezi nimi využijete klasický chat. Pokud se chcete domlouvat se spoluhráči, můžete se klidně přihlásit do zabudovaného hlasového kanálu a místo psaní mluvit, což ocení zejména pokročilí hráči nebo ti, kdo hrají společně s přáteli. Komunikace v herním menu a zakládání kanálů ale bohužel nepatří k nejpropracovanějším.

DotA 2 je momentálně v betaverzi, které chybí kvalitní tutorial a několik hrdinů do kompletního počtu 104. Vzhledem k tomu, že se jedná prakticky jen o osamostatnění a oživení jedničky novou grafikou, můžeme hru už téměř hodnotit jako kompletní titul. Do vydání. plánovaného za několik měsíců, se už hra téměř nezmění, a když, tak k lepšímu. Můžeme proto očekávat spoustu hodin zábavy, která by neměla časem klesat, nýbrž neustále stoupat společně s našimi nabytými zkušenostmi a dovednostmi.

DOTA 2
Výrobce: Valve
Vydavatel: Valve (Steam)
Platforma: PC
Jazyk: anglicky

Pavel Charbuský