ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 6630 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Nezlob se, ale… Cenu nahrávek by měla určit kapela, ne fanoušek

0 Redakce 25.9.2009

Začali to Radiohead, a se zlou se potázali. Když před dvěma lety učinili experiment a nabídli fanouškům novou desku In Rainbows v digitální formě za cenu, kterou si posluchači sami určí, zřejmě tušili, že zájem o tento akt bude. Nevěděli ale, jak moc si fanoušek jejich hudby neváží. Když totiž po měsících vše spočítali, zjistili, že za každé album lidé zaplatili něco přes dvě libry, zhruba kolem 70 Kč. Radiohead přiznali, že ekonomicky to byl pokus nerentabilní.
Móda „darů“ fanouškům dorazila k nám. Po loňském nenápadném kroku skupiny Flattus, jež nabízela za fanouškovskou cenu čerstvé CD, vyrukoval v březnu Wohnout s digitální verzí nahrávky Karton veverek. Fanoušci si ji mohli za svou cenu stáhnout z k tomu určeného serveru.

Nyní se do stejného kola dostala Vypsaná fixa, zanedlouho to budou Horkýže slíže a chystají se další. Rozhodně však nevstupují do zlatého dolu zajišťujícího bezstarostný život. Systém je pro ně naopak dehonestující.

Hudba Wohnoutu i Vypsané fixy si vydobyla určitou pozici a s ní související „cenu“. Kapely byly zvyklé, že se jejich tutoví fanoušci povznesli nad lákadlo vypálení si alba zdarma a dali peníze do koupě originálu. Z jeho prodeje jim (či vydavatelům) plynul výtěžek na zalepení počátečních investic a vše bylo v pořádku, byť fanoušci právem brblali, že ceny CD jsou vysoké.

Nyní obě kapely nahrály alba ve vlastní finanční režii a rozhodly se je nabídnout za cenu, kterou si určí fanoušci. Sympatické, leč sebezničující. Nepodezírám je, že by to udělaly proto, aby se dozvěděly, jakou cenu u svých příznivců mají. Dozví se to nicméně chtě nechtě, a až přijdou na to, že je to například 10 Kč za celé album, bude jim nedobře.

A bude to mít ještě další zlý dopad. Kapely, které do nahrávky vrazily finanční prostředky (Vypsaná fixa točila v Anglii a vězte, že ji to stálo docela balík), si takovou vstřícnosti vůči fanouškům nemohou dovolit. Pokud budou prodávat své nahrávky digitálně za pár šupů a cédéčka na to konto vůbec, nebudou už v budoucnu klást akcent na nové nahrávky. To proto, aby prodaly ty, jež prodat musí, a nešly do další finanční ztráty.

Bude to vypadat následovně: digitální prodejní čísla budou chvalitebná, ekonomický efekt mizivý, prodejní čísla pevných nosičů úsměvná a za tím vším budou skomírat utahané kapely, které usoudí, že peníze (na další nahrávky a provoz vůbec) je možné vydělat pouze z koncertů. Budou tedy nekonečně dlouho obehrávat tentýž repertoár od čtvrtku do neděle v Horních Dolních, až se začne říkat, že už to není ono a jejich talent jde do háje.

Kapely by měly fanoušky svým výkonem, zaujetím a přístupem přesvědčit, že koupě CD je dobrá investice do další spolupráce. Fanoušci by měli naopak pochopit, že koupě CD je v ideálním případě slušnost a poděkování. Cenu nahrávek by si měly kapely určit samy. Bude-li reálná, bude to mít smysl. Tím spíš, když v mnoha případech je reálná právě nula.

JAROSLAV ŠPULÁK