ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 19510 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Nezlob se, ale… Bitva o podobu šíření hudby je rozhodnutá. Digitálně!

0 Redakce 1.2.2010

Diskuze kolem internetového pirátství nabírají na síle. Členové britské  skupiny Kasabian nedávno řekli, že internet zabíjí muziku. Nejraději by prý „vyhodili do povětří“ obchod iTunes, aby zabránili uživatelům písničky stahovat. Nejde jim zdaleka jenom o internetové pirátství.
Kasabian vadí prodej hudby digitální cestou a priori. Přestože jsou relativně mladí, mají staromilský vztah k fyzickému nosiči. Zapravdu  jim nutno dát minimálně v tom, že vydání nového alba už není žádnou velkou událostí, neboť internetoví piráti v mnoha případech nahrávku z různých zdrojů vlastní a šíří o pár dnů dříve.

Kytarista britských Radiohead Ed O’Brien zase tvrdí, že mu piráti nevadí, neboť když  si stáhnou album, své peníze po jeho poslechu s největší pravděpodobností investují do koupě trička nebo vstupenky na koncert.

Za aktivity internetových pirátů – uživatelů, kteří si stahují nahrávky svých oblíbených skupin bezplatně ze stránek, které to ve většině případů protiprávně umožňují, a těch, kdo jim to nabízejí – se postavili i Blur nebo britský hudební aktivista Billy Bragg. Spolu se členy Radiohead kritizovali britské úřady, které se loni pustily do aktivit pirátů s cílem zablokovat jim stránky i konta a poté je postavit před soud.

V Británii vznikla organizace Featured Artists’ Coalition (FAC), která internetové piráty brání a argumentuje hlavně tím, že úřady svým stíháním brání zejména mladým lidem poslouchat hudbu svobodně a stát se fanoušky, kteří do svých oblíbených umělců budou investovat jinak – zejména koupí vstupenek na vystoupení. O’Brien k tomu řekl: „Politici tímto způsobem začali válku, kterou nemohou vyhrát.“

Billy Bragg podotkl: „Žijeme v době, kdy všichni, kteří něco dělají, usilují o pozornost mládeže. Pokud jí v tom budeme bránit zákazem stahovat si svobodně hudbu z internetu, měli bychom se připravit na to, že svou pozornost třeba věnuje věcem, které by pro tuto společnost mohly být nebezpečné.“

Problém stahování hudby z internetu se v současné době řeší všude tam, kde se muzika a její poslech staly každodenní součástí života. Více než aktivity úřadů nebo politiků jsou za rozpoutáním „honu na piráty“ zájmy silných vydavatelských firem, donedávna rozhodujících hráčů na hudebním trhu. Je totiž otázkou několika let, kdy trh s fyzickými nosiči zajde na úbytě a bude jen prostorem pro sběratele z řad pamětníků. Mládež nemá o cédéčka zájem a vše nasvědčuje tomu, že nemá zájem ani o celá alba. V Americe loni nejvíce rostl prodej singlů (samostatných písní), ať už v podobě digitální či fyzické. Jelikož jeden loňský průzkum ukázal, že pirátský trh kopíruje svým zájmem trh oficiální, je zřejmé, že i internetoví piráti stahují zejména singly.

Přestože patřím k milovníkům cédéček a jejich ústup ze slávy mi přináší nepatrný smutek, objektivně nutno konstatovat, že hudební trh prochází přirozenou evolucí. Velké vydavatelské společnosti, které za nynějšími kampaněmi proti pirátskému stahování hudby stojí, bijí na poplach. Žel až „patnáct minut po dvanácté“. Bitvu o pozornost už prohrály – to když v devadesátých letech nebyly ochotné přizpůsobit ceny cédéček skutečnému místu hudby na žebříčku životních potřeb (vůbec na něm není vysoko).

Další vývoj jim vzal finanční zisk z předraženého prodeje cédéček a bere jim nyní i zisk z digitálního prodeje hudby. Lidé přece už z dob vypalování CD vědí, že muziku lze získat zdarma. Proč to tedy nevyužít i v současnosti?

Mnoho muzikantů naštěstí pochopilo, že chtějí-li z hudby žít, musí svou pozornost přesunout k většímu množství koncertů a prodeji triček, klíčenek, šál a jiných suvenýrů.

Hudební trh se mění. Za dva tři roky už si většina obyvatel kulturní části planety nové nahrávky přestane brát do ruky. Budou totiž pouze digitální. A mladým posluchačům to absolutně nebude vadit.

JAROSLAV ŠPULÁK
(foto: dreamstime.com)