ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 10265 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Dead Space 3: Inženýrská odysea

0 Honza Švelch 25.2.2013

Isaac Clarke byl obyčejný inženýr. Z prošedivělého údržbáře se během dvou her ale stal jedinečný hrdina, se kterým se můžete ztotožnit. Jeho děsuplné poslání pokračuje v zatím nejvýpravnějším díle série Dead Space.

Vývojáři z Visceral Games v roce 2008 objevili mezeru na trhu počítačových her – kosmickou hrůzu. Dead Space se inspiroval u Vetřelce, tzv. xenomorfy ale vyměnil za znetvořené nemrtvé – nekromorfy. Navíc přidal náboženskou posedlost a dostatečně hutné tajemství, které lze zvolna poodkrývat, aniž by se z něj stala fraška ve stylu Promethea. Kontrast nekonečného vesmírného vakua a stísněných chodeb lodí vytvořil permanentní pocit napětí, který umocňuje dokonalé zvukové provedení. Dead Space nebuduje epický příběh, je to osobní boj o přežití a zachování příčetnosti.

Dead Space 3 ale mění ráz celé série, klaustrofobie ustoupila spektakulárním okamžikům. Samotný začátek hry spíš připomíná akční jízdu typu Call of Duty, po chvíli se ale vše vrátí k Isaacově inženýrské rutině. Spustit stroj, najít součástku, opravit generátor. Zatímco v jiných hrách tyto prvky zdržují vývoj příběhu, v Dead Space 3 díky prostorovému ztvárnění jednotlivých hádanek působí přirozeně a plnohodnotně. Poprvé v historii se ale s Isaacem dostanete na skutečnou pevnou zem. Hlavním dějištěm novinky je zamrzlá planeta Tau Volantis, kde je tu a tam pořád něco potřeba opravit, ale víc se tu střílí.

Visceral Games se pustili i do dalších inovací, kromě nepovinných vedlejších úkolů mohou hráči experimentovat se systémem vyrábění zbraní, který mezi vámi a brokovnico-cirkulárkou nebo plasmovko-plamenometem (a mnoha dalšími) vytvoří silné citové pouto. Na tento systém jsou navázány celkem zbytečné mikortransakce, které vám za poplatek dodají více stavebních dílů a surovin. Vše lze ale najít ve hře samotné, a to v docela hojné míře.

Nejzásadnější novinkou je online kooperativní mód pro dva hráče, který sice ubírá na děsivosti, ale přináší zajímavý dobrodružný zážitek. Isaacův kolega Carver má i svou vlastní dějovou linku, již můžete prozkoumávat ve speciálních vedlejších misích. Ve hře pro jednoho hráče Carver nijak nepřekáží, putuje po vlastní ose a objevuje se jen v přítomnosti dalších postav. Můžete si proto užívat jak opravdu osamocenou cestu hrou, tak i kooperativní a více akční smršť.

Příběh je na poměry série komplikovaný, hned, co se vyřeší trochu nadbytečný milostný trojúhelník, vrátí se do funkčních kolejí. Nováčci se sice budou místy ztrácet, celkově děj ale dává smysl. Závěrečná část hry se nese v mysticko-archeologickém duchu připomínajícím Lovecraftovu novelu V horách šílenství. Samotné rozuzlení je vkusné, dostatečně explicitní a nedopouští se žádných deus ex machin ve stylu Mass Effectu 3.

Visceral se vydali odvážnou cestou a většina novinek se jim povedla. Dead Space už není tak hororový jako předtím, Isaac Clarke už ale také dávno není ten zaskočený inženýr z prvního dílu. Jedinou výraznou slabinou je zbytečný důraz na množství nepřátel, kvantita se až příliš často stává jediným faktorem obtížnosti. Pocit obklopení nekromorfy má svou sílu, ale nemělo by se s ním plýtvat. Lidští protivníci sice zapadají do příběhu, boj s nimi ale omrzí hned po prvním střetnutí. Výjimkou tvoří situace, kdy proti vám i proti sobě stojí lidé i nekromorfové. Můžete je zpovzdálí sledovat a takticky vypomáhat slabší straně.

Dead Space 2 jsme v roce 2011 vyhlásili jako hru roku. Nový díl je jiný, velkolepější a méně konzistentní, přesto přirozeně navazuje na svého předchůdce. Skvělý kooperativní režim a jeho asymetrické hororové scény vynahrazují některé nedostatky.

Isaac se už smířil sám se sebou i s hrůzami, které zažil. Jeho nový příběh proto už není takový horor jako dřív, ale napínavé putování epických rozměrů.

DEAD SPACE 3
Výrobce: Visceral Games
Vydavatel: EA
Platforma: PC, PS3 (testované), Xbox 360
Jazyk: anglicky
9,1/10
Honza Švelch