ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 15354 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Battlefield 4: Pěchota nestačí

0 Honza Švelch 11.11.2013

Chtěli byste být němým velitelem, který neví, proč a proti komu bojuje? Nebo byste raději jezdili tankem, pilotovali helikoptéru a válčili ve zbytečné, ale zábavné bitvě? Švédští vývojáři z DICE se dlouhodobě specializují na hru pro více hráčů, přesto se stále pokoušejí i o singleplayerovou kampaň.

Singleplayer

Minulý díl vojenské střílečky z prvního pohledu v tomto ohledu pohořel a nezachránily jej ani krásné scenérie (viz naše recenze). Novinka zkouší jiný přístup – soustředí se na vztahy mezi členy speciální jednotky a dává prostor ženským bojovnicím.

Hráč se do fiktivního konfliktu USA, Číny a Ruska ponoří in media res. Tato příběhová figura bohužel odhaluje hlavní slabiny scénáře – musíte začít zprostředka, protože se vývojáři neobtěžují vysvětlit, proč vlastně bojujete a proti komu. Mise na sebe sice chronologicky navazují, jejich smysl se ale skrývá za nic neříkajícími monology vašich velitelů. Hlavní hrdina Recker během hry nepromluví ani slůvko, přestože velí své jednotce.

Přes všechny tyto logické díry a scenáristické nedostatky ale kampaň dokáže zaujmout. Pomáhá jí skvělý anglický dabing a především napjatý vztah mezi vašimi spolubojovníky. Přidrzlý černoch Irish nedůvěřuje nikomu jinému než původním členům jednotky Tombstone a nově příchozí Číňance Hannah nemůže přijít na jméno. Slovní výměny této dvojice zachraňují jinak pofidérní příběh a utkví vám v paměti i po dohrání hry. DICE sice naprosto opomenuli geopolitický kontext, na druhou stranu však vytvořili multikulturní a genderově korektní narativ, který bez obtíží projde testem Alison Bechdelové.

Na poměry válečných stříleček se BATTLEFIELD 4 pokouší o otevřený design misí. V základu jde opět o sekvenci lineárních koridorů, často se však dostanete do rozlehlých prostranství, ve kterých můžete postupovat podle vlastního uvážení. Kontrola vývojářů tak alespoň místy polevuje a hráč dostává svobodu střílet si, jak se mu zlíbí. Můžete si také vybrat svůj arzenál, označovat nepřátele pomocí dalekohledu nebo určovat prioritní cíle pro vaše kolegy.

Kampaň BATTLEFIELDU 4 bohužel každý pozitivní designový prvek dokáže něčím pokazit. Skriptované sekvence musíte často opakovat, než pochopíte, co po vás hra vlastně chce. Příběhové scény nemůžete přeskočit ani při opakovaném hraní. Závěr hry nabízí nejsměšnější herní volbu všech dob, kterou se DICE neúspěšně snaží napodobit rozmanité konce Call of Duty: Black Ops 2 (viz naše recenze).

Multiplayer

Většina hráčů si ale BATTLEFIELD kupuje kvůli multiplayeru. DICE ani tentokrát nezklamali a dodali komplexní mód, ve kterém můžete hrát za pěchotu, létat vrtulníkem nebo stíhačkou, řídit obrněný transportér, tanky nebo čtyřkolku. Síla hry se plně projevuje v módu Conquest, v němž na obří mapě bojujete o kontrolu strategických míst za pomoci veškeré možné vojenské techniky. Engine Frostbite umožňuje destrukci většiny objektů, a nutí tak hráče během zápasu měnit taktiku, především hledat si nové krytí. Tzv. campeři, kteří vyčkávají pořád na tom samém místě, mají proto smůlu.

Vylepšení oproti předchozímu dílu jsou převážně kosmetická – změnil se systém odemykání vybavení a vrátil se mód velitele, při němž kontrolujete hru na taktické mapě, sbíráte informace o pozicích nepřátel, zásobujete podřízené a střílíte rakety. Pro rekreační hráče se ale oproti BATTLEFIELDU 3 nic moc nezměnilo. Vydání novinky bohužel provázejí technické problémy, testovaná verze na PS3 se velmi často sekala.

BATTLEFIELD 4 experimentuje s kampaní, u multiplayeru se ale drží tradic. Ačkoliv přináší komplexní a zároveň svižnou hru pro více hráčů, postrádá opravdové inovace a trápí ho bugy a glitche.

BATTLEFIELD 4
Výrobce: EA DICE
Vydavatel: EA
Platforma: PS3 (testovaná), PC, Xbox 360, PS4, Xbox One
Jazyk: anglicky, s českými titulky a menu na PC a Xbox 360
8,2/10
Honza Švelch

Komentáře