ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 9074 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Vyšly reedice alb kapely Blue Effect a jazzmanů

0 jsk 3.3.2020

Dvě z nejzásadnějších alb československé beatové a jazzrockové scény se dočkala remasterované reedice. Jedná se o společný komplet stěžejních alb skupiny Blue Effect a Jazzového orchestru Československého rozhlasu Nová Syntéza a Nová Syntéza 2.

Kromě Radima Hladíka, Leška Semelky, baskytaristy Jiřího Kozla, bubeníka Vlada Čecha a basisty a zpěváka Josefa Kůstky se na albech podíleli například jazzový trumpetista Laco Déczi, Jiří Stivín, Karel Růžička, Martin Kratochvíl a mnoho dalších zásadních hráčů té doby.

V roce 1971 to byla opravdová událost. Rocková kapela Blue Effect spojila síly s Jazzovým orchestrem Čs. rozhlasu. Studiový záznam podpořený koncertní prezentací skladeb sloučil dvě předtím zdánlivě neslučitelné party. V našich poměrech byl překvapením, byť jinak pojatá spolupráce beatu a big bandu by se našla – třeba na albu Odyssea brněnského Atlantiku a Gustava Broma. Pražské album však šlo jiným směrem.

Čistě instrumentální obsah byl více velkokapelovým jazzem než rockem, ale rázní rytmici Kozel a Čech, excelentní kytarista Hladík a klávesák Semelka sekundovali více než zdatně. O tři roky mladší pokračování je již většinou zpívané, byť rozhodně nejde o tříminutové popěvky. S texty Pavla Vrby, Borise Janíčka a Eduarda Pergnera si pánové Lešek Semelka a Josef Kůstka poradili skvěle, hudební část pak již naznačovala, že experiment chytá brzy potvrzené spíše rockové parametry.

„Jsou to fajn vzpomínky na téměř pět dekád staré chvíle, kdy jsme nad rázností dechové sekce, téměř free sóly, kytarovými nálety, rytmikou Kozel plus Čech i parádním soubojem Leškova chrapláku s mocným big bandem jen překvapeně polkli. Vývoj se pak sice posunul jinam, ale tato dvě albová zastavení nepochybně patří mezi zásadní zákruty moderní československé muziky sedmdesátých let,“ dodává editor kompletu Karel Deniš ze Supraphonu.

Tagged with:

Komentáře