ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5258 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Filmový Příběh Kmotra dráždí a provokuje

0 jsk 25.10.2013

Ve čtvrtek vstoupil do českých kin v premiéře nový český film Příběh Kmotra. Pozornost na sebe přitom poutá již delší dobu, prakticky od chvíle, kdy bylo oznámeno, že se snímek na motivy knihy novináře Jaroslava Kmenty nazvané Kmotr Mrázek začne natáčet.

Od té chvíle bezelstně odkazoval na reálný základ svých postav a na to, co se mezi nimi dělo v letech 1998 až 2006, kdy byl František Mrázek, hlavní figura celého příběhu, zavražděn. Dodejme, že pachatele se dosud nepodařilo odhalit a není příliš pravděpodobné, že se to v dohledné době změní.

Mrázkova rodina následně prostřednictvím svých právníků požadovala, aby bylo v titulcích filmu uvedeno, že jde o fikci. Zdůvodnila to tak, že František Mrázek nebyl nikdy z ublížení na zdraví nebo za vraždu odsouzen. Tvůrci je vyslyšeli a do závěrečných titulků snímku vetkli poznámku, že nejde o autentický životní příběh, nýbrž o umělecké dílo.

„Chápu, že Mrázkova rodina do určité míry tuto věc sleduje, hledá paralely a věci, které jsou vůči ní rušivé. My jsme ale filmaři, lidé pracující s nadsázkou a fikcí. Proto je do příběhu vneseno několik dalších postav a rovin, které mohou iritovat. Naštěstí nejsem ani policista, ani investigativní novinář a není mou povinností usvědčovat a pátrat. Musím vyprávět intenzivní příběh, který má přesah. Jde mi také o to, aby byl svědectvím doby,“ vysvětlil režisér snímku Petr Nikolaev.

Jako první film viděli tři polistopadoví ministři vnitra. Sešli se na projekci 16. října a jeden z nich, Jan Ruml, po jejím skončení řekl: „Člověku se těžko daří zachovat chladný rozum, když takhle koncentrovaně vidí tolik zla, násilí a různých podrazů, navíc v oblasti, kde jsem působil, tedy uvnitř policie, v Národním bezpečnostním úřadu a státním zastupitelství. Během filmu člověka napadá, že to musely být systémové věci. Přemýšlím o tom, kde jsme udělali chyby, které způsobily, že se tohle vůbec mohlo stát. Každopádně film je emocionálně velmi silný.”

„Chtěli jsme vyvolat diskusi o tom, do jaké míry se podařilo zachytit autentičnost doby a jak se liší dnešní podsvětí od toho zachyceného ve filmu, takže koho pozvat jiného než ty, kteří viděli do zákulisí víc než kdokoliv z nás,” vysvětlil střihač Adam Dvořák.

Za filmem Příběh Kmotra stojí režisér a scénárista Petr Nikolaev (předtím se podílel na filmech Lidice, Báječná léta pod psa, Jménem krále a dalších), střihač Adam Dvořák (předtím Lidice, Martin a Venuše, Bobule a další) a produkční společnost U. F. O. Pictures, která pracovala mimo jiné na snímcích Lidice, Mamas & Papas, Bobule, Vratné lahve či Kuky se vrací.

V hlavních rolích se představují Lukáš Vaculík, Ondřej Vetchý, Kryštof Hádek, Vica Kerekes, Andrej Hryc, Filip Kaňkovský, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vladimír Brabec a další. Poradce tvůrcům dělali členové bývalých policejních týmů Krakatice a Pokr.

„Vydírání a shánění kompromitujícího materiálu bylo běžnou praxí první dekády porevolučních let. Bylo by mylné se domnívat, že tyto praktiky zcela vymizely a ovlivňování politických rozhodnutí je nyní bez jakýchkoliv tlaků,“ říká režisér Nikolaev. „Film Příběh Kmotra by měl dát každému možnost se zamyslet nad tím, jak moc využívá svůj hlas k tomu, aby se dostal do důvěryhodných rukou.“

Prozatímní kritické reakce na film ale nejsou příliš dobré. Recenzenti se shodují, že je příliš popisný, těžkopádný a předvídatelný, domnívají se také, že postavy a příběhy, které si tvůrci do scénáře sami vymysleli, dodávají celému filmu menší důvěryhodnost. Na serveru čsfd.cz má snímek od fanoušků zatím 75%.

Na internetových stránkách přibližují tvůrci film následovně: „Střetnou se v něm dva světy – víra v právo silnějšího a chytřejšího a víra ve spravedlnost. Touha po úspěchu reprezentovaném materiálním bohatstvím a touha sloužit dobru, právu a zásadám civilizované společnosti. Budeme sledovat strhující souboj představitele zákona a pořádku s člověkem, který řád přizpůsobuje svým vlastním potřebám.“

Zní to velmi lákavě, i téma je lákavé. Teprve v kinech ale získáte konečný názor na to, jak práce tvůrců dopadla.