ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 15921 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

BioShock Infinite: Nebe, v kterém se cestičky spojují

0 Honza Švelch 8.4.2013

Nejambicióznější hra roku nezklamala. BioShock Infinite vyvolal horlivé diskuse o americké historii, třídním boji, násilí a volbě ve hrách, a především o svém vlastním konci. Ken Levine a jeho kolegové z Irrational Games na sebe soustředili zájem celého herního světa.

BioShock Infinite začíná jako návštěva muzea alternativní historie – budete obdivovat nádherné kulisy města Columbie, vznášejícího se na nebi. Pasivní hodinová procházka po ulicích města se ale náhle zvrhne v brutální přestřelku. Byli jste odhaleni a váš úkol – najít děvče a smazat svůj dluh – nebude tak jednoduchý, jak se zdálo.

Původní BioShock z roku 2007 stál na velmi podobných základech jako Infinite. Dystopická vize města Rapture na dně oceánu, ve kterém se zdánlivě ideální společnost zhroutí a propadne v třídní boj, se tu zároveň spojovala s komentářem počítačových her jako specifického média. Hrdina slepě poslouchal rozkazy obsahující „kouzelnou“ formuli. BioShock 2 byl mnohem skromnější: jednoduchý osobní příběh ale doplnil mnohem propracovanějším soubojovým systémem.

BioShocku Infinite zpočátku chybí moment překvapení. Rapture i Columbia jsou technologické i sociálně inženýrské zázraky odsouzené k zániku. I samotné herní mechaniky víceméně kopírují šest let starou hru.

Dobrodružství Bookera DeWitta začíná rozporuplně. Zatímco čistě narativní scény upoutají citem pro detail, skrytými sděleními a trefným kvazi-dobovým soundtrackem, samotné střílení drhne. Zapomnělo se někde na cestě mezi rokem 1999 a 2013 a ze všech období si vzalo to nejhorší. Protivníci sají kulky jako houby a často pojmou celý zásobník z kulometu. Zdraví hlavního hrdiny se sice časem neregeneruje, prakticky stejnou roli ale plní samo-dobíjecí štít, kvůli kterému se budete často krčit za překážkami.

Umělá inteligence se zmůže pouze na jeden modus chování – strážci s obuškem na vás běží, jejich kolegové se střelnými zbraněmi vykukují zpoza krytu. Nadpřirozené schopnosti (vigory) postrádají nápad a nijak výrazně nedokážou obohatit váš styl hraní. Ty nejzajímavější si vývojáři nepochopitelně šetří až do půlky hry. Charge, očividná kopie Biotic Charge z Mass Effectu 2 a 3, konečně přináší změnu tempa: můžete se vrhnout přímo do středu vřavy a při správné kombinaci vybavení budete téměř nezastavitelní.

Skyline, jakési vzdušné koleje, umožňují zajímavý pohyb po bojových arénách. Snahu o otevřenější a méně skriptované přestřelky ale bohužel kazí chatrný herní systém, který vás přímo vybízí ke zneužívání demence vašich protivníků.

Vše ale zachraňuje Elizabeth, středobod celého BioShocku Infinite. Elizabeth je ta, kterou musíte najít a s níž pak prožíváte většinu dobrodružství v Columbii. V interakci s ní se také odkrývá celý příběh. Elizabeth není pouze nositelkou příběhu, ale i aktivní pomocníci v soubojích. Občas vám hodí náboje nebo lékárničku, jsou to sice maličkosti, ale i ty posilují váš vztah k ní. Oproti vašim protivníkům ji řídí sofistikovaná umělá inteligence – Elizabeth se nikdy neplete do cesty, naopak skvěle reaguje na prostředí, z dlouhé chvíle se třeba opírá o sloupy a zdi.

Zprvu jednoduchý děj se brzo začne zamotávat. Elizabeth není obyčejná dívka, kterou můžete jen tak vzít a odvézt na místo určení. Má svou hlavu, svoje sny a tajemnou nadpřirozenou schopnost, jíž zpočátku nebudete rozumět. Každý zvrat organicky vyplývá z celého příběhu a jeho příčiny lze zpozorovat při pečlivém poslouchání nahrávek roztroušených po Columbii. Díky tomu se budete chtít do Infinite pustit hned po dohrání znovu a vaše druhé putování bude rozhodně bohatší a záživnější již od začátku.

Irrational Games budují monumentální příběh, a to se podepisuje na jeho velmi pomalém rozjezdu, který může netrpělivé hráče odradit. Doporučujeme vydržet prvních šest hodin, konec hry za to rozhodně stojí. Ken Levine oproti původnímu BioShocku lépe načasoval konec příběhu samotného s odhalením jeho meta-roviny.

BioShock Infinite je chytrá a ambiciózní hra, která oplývá jedinečností. Soundtrack obsahuje rafinované předělávky moderních písní do stylu roku 1912. Herci Troy Baker a Courtnee Draper vdechli svým postavám život. Můžeme samozřejmě hledat inspirační zdroje Kena Levina, ať už to má být Stoppardovo drama Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi, Baumův Čaroděj ze země Oz nebo Borgesova Zahrada, v které se cestičky rozvětvují. Nic to ale nemění na působivosti nového BioShocku.

Infinite není nejlepší střílečka. Je to počítačové dobrodružství, které svůj úspěch sází na hlavní postavy a příběh. Nedává jednoduché odpovědi a donutí vás přemýšlet.

BIOSHOCK INFINITE
Výrobce: Irrational Games, 2K Marin
Vydavatel: 2K/Cenega
Platforma: PC, PS3 (testované), Xbox 360
Jazyk: anglicky
9,3/10
Honza Švelch

Komentáře