Vilda Čok: Živá voda temného klauna
0 Redakce 27.6.2011Obal nového alba Živá voda Viléma Čoka s čertovskými růžky i svatozáří na hlavě obsahuje otázku – Co je největší živá voda? Nabízí se možnosti láska, potravina, krev, lék, umění, sperma či voda, ale odpověď drží Čok uvnitř obalu v rukách – podle jeho názoru to je vesmír.
"Chci lidem ukázat svou druhou, vážnější tvář. Myslím, že k tomu, jak mě lidi začli vnímat přispěly velehity Karel nese asi čaj, Na Václavským Václaváku i obal mého prvního sólového alba Delirium Tremens z roku 1992. Ale já jsem spíše temný klaun, který není hodný," říká hudebník, který si cejch „enfant terrible“ nese už od dob svého působení v Pražském výběru a nezbavil se ho ani v současné kapele s názvem Vilém Čok & Bypass."
Nevadí ti už ta šaškovská role? Mám pocit, že už se snažíš zpívat i o vážných věcech…
Už se to začíná stírat a nabírám fanoušky, kteří berou rockovou muziku vážně. Na desce Živá voda jsou dvě moje tváře. Ta vážná a ta nadstavbová, představovaná písněmi jako Mrkev nesmí zemřít nebo Řekni dítě, chlebu stop.
Tak k těmto dvěma názvům bys měl něco říct!
Podle mě je to album velmi sevřené. Typická kytarová rocková deska. Já ale nechci jenom metalově strašit, chci mít texty nad věcí. U songu „Mrkev nesmí zemřít“ poukazuju na to, že lidi jsou zaslepení různýma organizacema, které chrání spousty věcí, od kytek, motýlů,delfínů a tak dále… Na druhé straně však zabíjíme spoustu jiných bytostí, včetně sebe. Tedy v přeneseném významu například mrkev. Přitom lidi netuší, že mrkve mají schopnost telepaticky komunikovat s mimozemskou civilizací X- menů a pokud je budeme dále zabíjet, přivolají na nás ty X-meny a ti nám natrhnou triko….chachacha….
A Řekni dítě chlebu stop?
Přicházím s šílenou teorií, že největší drogou světa není nějaký heroin, kokain, čokoláda nebo kafe, ale bílá mouka. Protože každý, kdo požil cokoli z mouky poté vždycky udělal nějaký průser. Uvedu příklady: řidič kamiónu si pošmáknul na rohlíku a vzápětí boural, politik si dal bábovku a vzápětí vytuneloval fondy, vrah snědl chleba s máslem a vzápětí někoho zabil.
Hm, já myslel, že je to nějaká propagace bezlepkové diety…
chacha…to vůbec ne. Je to spíše taková filozofická otázka nad tím, jak nás potraviny ovlivňují. Což je nesporná pravda
Ale tvoje album není jen legrace.
Některé písně jsou velmi vážné, třeba skladba Nepotrestaný, to je politický song. Uvědomil jsem si, že lidé ve vládě v tomhle státě mohou za to, že se řítíme do stále větších sraček. Většina z nich chce jen krást ze státních peněz , vstupují do politiky jenom kvůli tomu. Aby se napojili na penězovody a z nich brali. Cítím silnou potřebu se k tomu vyjádřit. Původně to byl text na komunisty, ale pak jsem si řekl, že ho překopu, aby byl o lidech, kteří nás v současnosti posílají ke dnu. Na tohle se prostě jen koukat nemůžu. Komunisti nás sice vezli čtyřicet let do prdele, ale současná vláda našla zkratku. Položme si tuto otázku: kdyby se v tomto státě nerozkradli miliardy a to ve všech oblastech státního sektoru, byla by nutná například důchodová reforma, jejíž pravidla opět svádějí k vytunelování? Kde je garance? Kde je trestní odpovědnost? Pojďme zase k hudbě, dělá se mi z těch šmejdů špatně…
Kdo se na Živé vodě podílel autorsky?
Až na jedno spoluautorství kytaristy Pavla Marcela (člen kapely) jsem hudbu i texty vytvořil já. Trvalo to dva roky a byla to těžká cesta k téhle nové placičce. Zkoušeli jsme průběžně nové věci a zároveň je hráli na koncertech. Cd se mnou dále natáčeli Milan Libich na basu a Jan Podzimek na bicí. Všichni to jsou výborní hráči, kteří mají skvělý zvuk svůj nástrojů. Celkový sound Živé vody je toho důkazem
Jako to vypadá s tvými vystoupeními, hraješ nové pecky?
Už jsme začali hrát celou desku, logicky bez vánoční písně Zachraňte Ježíška. Lidé nás uvidí jednak na velkých festivalech, například Benátská noc nebo v Trutnově. Ale taky na vlastních koncertech. Chtěl bych s touto deskou koncertovat dva roky, pořád mě to k smrti baví. Křest chystám na začátek září, kdy budu slavit padesátiny, tak oboje skloubím.
Vyplatilo se ti vlastní hudební vydavatelství Citadela?
Vyplatilo. Jsem si vědomý toho, že showbusiness už není založený na prodeji cédéček. Ty si pořizují už jen největší fandové, desky beru jako propagační materiál pro promotéry. Už nemám zapotřebí se nechat ovlivňovat firmami, kterým vadí kytarové sólo nebo vyžadují na umělci tklivou píseň s klávesami. To už ne. Chtěl jsem vytvořit rockovou přímočarou desku tak, jak to cítím já a ani o milimetr jsem neuhnul. Práce kolem všeho byla šílená, není to jen o tom natočit album ve studiu, ale zajistit grafické studio, obal, distribuci a především promo pro ten projekt. A pak to všechno zaplatit.
Nakonec jsi zachoval i plastový obal.
Trval jsem i na krabičce. Muzika začíná u lidí devalvovat, stávat se něčím, co si člověk v obchodě koupí k šamponu nebo k novinám. Tak jsem si řekl, že moje hudba v papírovém obalu nebude a taky nebude k dostání v prodejnách tabáku. Chci, aby prodej Živé vody byl na úrovni. Ale nedělám si iluze, prodeje hudby na celém světě neustále klesají.
Jak jsi spokonej s přijetím předchozího alba Černoška s obrovskejma kozama?
Jsem spokojený. Celkem dobře byla přijatá kritiky i na koncertech. Nemůžu si stěžovat, dokonce se mi vrátily náklady a něco málo jsem i vydělal. V tomhle musím poděkovat i sponzorům. Umožňují mi uměleckou svobodu. Celé je to běh na dlouhou trať, prachy z céda se vrací po troškách, tedy průběžně několik let…
V čem se liší "Černoška" od Živé vody?
Na černošce bylo ještě dost elektroniky, ale teď je to čistá rocková hudba bez příkras – tvrdě na dělohu! Moje heslo zní Rock až do smrti! Tahle muzika mě nabíjí energií, to pop music neumí. Dobrý pop tě sice potěší, ale nepodrží tě, ani nenabije.
Co tvá muzikálová tvář?
Na muzikálové scéně jsem se dobře etabloval už od dob Ježíše. Zní to jako sci-fi, ale i muzikály mi umožňují dělat svobodně rockovou hudbu. Protože prachy který na nich vydělám, tlačím zpět do své hudby a můžu si třeba dovolit zaplatit i „své“ hráče z kapely. Což skoro nikdo nedělá… Naštěstí mám dost muzikálových nabídek, takže si vybírám. A hrát muzikál mě opravdu baví, tam mohu uplatnit svůj zločinecký potenciál. Já se svým ksichtem přece nemůžu hrát prince…
V čem účinkuješ v současné době?
Hraju v Katu Mydlářovi v Divadle Broadway, v Johance z Arku v Divadle Kalich a v Baronu Prášilovi v Divadle Hybernia. Jak jinak, všude padouchy. Skloubit koncerty s muzikály je někdy šílené. Například části textů Živé vody jsem napsal také o pauzách při zkouškách Mydláře. Ale i v autě, na záchodě, v posteli i při sportování. Neflákám se, využívám čas do mrtě. Hudba je nejvíc.
Richard Winter