ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5170 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Sedm čistě webových rádií

1 Redakce 23.4.2008

Přinášíme další rozhovor s lidmi z rádií. Zeptali jsme paní Jasny Sýkorové, manažerky vztahů s veřejností mediální skupiny Lagardere CZ, která provozuje rádia Frekvence 1, Evropa 2, rádio Bonton a radio DJ.

Zeptali jsem se paní Jasny Sýkorové, “vysíláte na internetu přes play.cz, tak nám prosím řekněte jak se vlastně zrodil nápad vysílat přes internet (Evropa 2 Top 40, Heavy, Frekvence 1 Romantika atd. “?

Kromě klonů „kamenných“ rádií Evropa 2, Frekvence 1, Rádia Bonton a radia DJ, dnes provozujeme sedm čistě webových rádií. První byla spuštěná v lednu 2007, další v průběhu roku a samozřejmě připravujeme další.

Propojení klasických rádií a internetu je běžné v celém světě. Je to služba navíc pro naše posluchače, testovací prostředí, příprava před přechodem na digitalizaci. Takže založení webových rádií byl logický krok. Navíc vychází z naší firemní filozofie – mediální skupina Lagardere je celosvětově velmi aktivní nejen na poli tradičních, ale i nových médií.

O jaké hudební formáty se jedná?

Webová rádia umožňují velmi snadno cílit na konkrétní cílovou skupinu. Posluchači si je mohou naladit ze stránek www.frekvence1.cz nebo www.evropa2.cz. Tady je jejich stručný přehled:

Frekvence 1

RETRO DISCO

Rádio zaměřené na hity 70tých, 80tých a začátku 90tých let.

LEGENDY

Legendy světové i české hudební scény, např. Beatles, Rolling Stones, ABBA nebo Olympic a Katapult.

ROMANTIKA

Romantické skladby a balady za posledních 25 let. Například Everything I Do I Do It for You od Bryana Adamse nebo Jsi můj pán od Lucie Bílé a další….

Evropa 2

MOVIN´

Movin´ to je mix všech aktuálních tanečních žánrů. Je tu k slyšení např. Fatboy Slim, Faithless, Madonna nebo Prodigy.

LOWRIDER

Lowrider se orientuje na všechny druhy tzv. „černé muziky“, jako např. 50 Cent, Black Eyed Peas, PSH nebo Eminem.

HEAVY

Heavy prezentuje tvrdší, rockovou muziku, jako Green Day, Korn, Linkin Park, Marilyn Manson, nebo Rammstein.

TOP 40

„Čtyřicítka největších hitů Evropy 2“. Je to unikátní koncentrát toho nejlepšího z aktuální domácí i světové muziky. Patří sem třeba Robbie Williams, Timbaland nebo dokonce i čeští Gipsy.cz.

Považujete internetové rádio za fenomén? Jak vidíte budoucnost svých internetových rádií?

Moderní technologie se dnes vyvíjejí velmi rychle a internet je hodně proměnlivé médium. Vysílání přes internet je skvělé v tom, že nepotřebujete kvalitní signál a licence. S dalším vývojem se internetová rádia nebo podobné aplikace dostávají do mobilních telefonů nebo speciálních přehrávačů a tím získávají další posluchače.

Navíc média v dnešní době mají tendenci se koncentrovat – s multimediálními zařízeními budoucnosti příjemce ani nepozná, zda jde o klasické nebo internetové rádio. Tak vidíme budoucnost. V současnosti jde hlavně o to webová rádia dobře připravit na nadcházející technologie i měnící se životní styl posluchačů. Čeká nás další práce na zatraktivnění jejich programu i zvýšení interakce s posluchači. Máme kam růst – ve srovnání se západní Evropou a Amerikou, je v Česku poslech webových rádií obecně ještě hluboko pod svým potenciálem.

Jaká je cílová skupina posluchačů u jednotlivých streamů a jak s nimi spolupracujete?

U klonů „kamenných rádií“ je cílová skupina velmi podobná cílovým skupinám FM rádií Frekvence 1, Evropa 2, Rádia Bonton a radia DJ. Specializovaná webová rádia oslovují cílové podskupiny rádií Evropa 2 a Frekvence 1. Logicky tedy Romantiku poslouchají spíše ženy středního věku a například Heavy zase mladší muži.

Zaujalo nás, že všechna čistě webová rádia mají stabilní a zhruba shodnou poslechovost, byť se podle dat sebraných z internetu tyto skupiny posluchačů nepřekrývají. Podle časů, kdy jsou tato rádia nejvíce poslouchána, odvozujeme, že lidé často vyhledávají webová rádia pro poslech při práci. To je mimochodem další důkaz bořící falešný mýtus, že rádio je médium převážně do auta.

Jak vidíte budoucnost reklamy na webových rádiích?

Webová rádia mají řadu výhod. Jedna z nich je to, že umožňují kombinovat zvukovou a obrazovou složku. Kromě klasického zvukového spotu lze do přehrávače rádia umístit sdělení ve formě animovaných bannerů. Účinnost reklamy se však odvíjí podle toho, jak člověk webové rádio užívá. Obvykle jej kliknutím spustí, věnuje mu chvíli pozornosti např. k nastavení kvality přehrávání a hlasitosti a pak už jen poslouchá. Reklamní sdělení proto soustředíme hned na začátek práce s rádiem.

Mediální zastupitelství Regie Radio Music, které je součástí skupiny Lagardere, nabízí od začátku roku 2008 produkt iSpot. Jde o zvukové sdělení, které zazní při startu rádia. iSpot je vysoce účinný právě v kombinaci se bannerovým obrazovým sdělením a rychle si získává oblibu mezi zadavateli reklamy. Na čistě webových rádiích se pak již žádná další reklama neobjevuje. Přinášíme tím exkluzivitu zadavateli a zároveň to přispívá k jejich popularitě mezi posluchači.

Klasická FM rádia přenášená přes internet nabízí identickou reklamu jako jejich verze šířená éterem. Internet zde spíše posiluje zásah klasického rádia.

Co říkáte na překlopený formát FM stanice do internetového vysílání, kdy hraje radio bez reklam?

„Všechna klasická FM rádia zastoupená Regie Radio Music dnes vysílají identicky také na internetu. Podíl poslechu na internetu je oproti klasickému éteru výrazně menší, ale nabírá rychle na významu. Pro zadavatele reklamy není rozhodující způsob distribuce, ale efektivita a zásah. Zde je rádio jako médium stále v mnohém bezkonkurenční, ať už je šířeno na FM vlnách nebo skrze internet. Vytváření klonů „kamenných“ rádií bez reklam proto nevidíme jako vhodné“, uvádí Jasna Sýkorová

Děkuji Vám za rozhovor Marcela Buchtová, PLAY.CZ