ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 41838 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Rádio Akropolis brzy ukončí vysílání

0 Redakce 31.1.2008

Śéf programu Jakub Bouček nám přesto pro PLAY.CZ poskytl rozhovor jak Akropolis začínal a zároveň proč po šesti letech končí.

Jak se zrodil nápad vysílat internetové rádio

Inspirovali nás naši předchůdci. Radio Akropolis totiž vzniklo z kolejní rozhlasové stanice, Radio Strahov, která vysílala pro obyvatele pražských, strahovských, vysokoškolských kolejí už od roku 1992. Ta v roce 1999 sice zanikla, ale o půl roku později už se kolega Pavel Zelinka snažil o její opětovné znovuspuštění, což se mu v únoru 2000 podařilo.

Kdy jste poprvé začali oficiálně vysílat

Tady bych vlastně mohl uvést hned několik údajů. Už jsem zmínil Radio Strahov, které začalo vysílat už v roce 1992 a v obnovené podobě v únoru 2000.

Pokud jde o Radio Akropolis, tak to spustilo ostrý provoz opět v únoru, ale tentokrát roku 2003.

Jste považováni za první internetové Rádio v naší republice, cítíte to také tak

Pro jistotu jsme se „titulem“ první internetové rádio příliš často nechlubili, protože vždy se najde někdo, kdo se začne dohadovat, že první byl vlastně on. Nepochybně jsme ale byli první, čistě internetová, stanice, která nabídla plnoformátový program a ve chvíli, kdy jsme do světa webcastingu vstupovali, tak to pro nás, díky našemu tehdejšímu nadšení a nutno přiznat i naivitě, bylo nepochybně to nejlepší období, protože potom se začala pomalu, ale jistě hlásit o slovo drsná realita.

Považujete internetové rádio za fenomén?

Se slovem fenomén se poměrně často plýtvá a já bych se dnes neodvážil tvrdit, že se právě webcasting stal fenoménem, to ukáže až čas.Vznik rozhlasových stanic na internetu považuji spíš za logický vývoj, protože vždy, když se najde nová platforma, dřív nebo později někoho napadne, že by se dala využít i pro šíření rozhlasu.

Jaké marketingové a PR nástroje jste pou žívali

Vzhledem k průběžnému nedostatku prostředků, jsme se vždy museli zaměřovat na propagaci, která nás pokud možno nebude stát nic, nebo alespoň skoro nic. Základem se proto staly bartery, občasné bannerové kampaně a případně samolepky. Hlavní část propagace jsme ale směřovali do akci, které měly za úkol rádio zviditelnit, jako každoroční Strahov Open Air, reality show 72 hodin, nebo parodie na televizní reality show s názvem VyHolení.

Jak vidíte budoucnost internetových rádií

Tady vám asi nahraju, ale budoucnost rádií na internetu je podle mě především v široké nabídce žánrových stanic a postupně i v komunitních službách, které umožní aby si posluchači sami sestavovali vlastní playlisty a ty pak pouštěli přátelům. Pochopitelně, že své silné postavení na internetu, budou mít i terestrické stanice, protože jejich sílou je značka, kterou lidé znají. Naopak poměrně černě vidím budoucnost plnoformátových, internetových rádií, jako je Akropolis. V nabídce tisíců nemoderovaných kanálů a desítek terestrických stanic totiž takové stanice nakonec zapadnou.

Kdo je pro Vás největší konkurence

Dnes jsou pro nás paradoxně největší konkurencí terestrické stanice jako ČRo4 – Wave, hip-hopový Spin a pochopitelně i Rádio 1.

Situace na domácím rozhlasovém trhu se totiž přeci jen, za posledních šest let změnila, a tak zatím co v roce 2002 jsme mohli říci, že Akropole nabízí něco, co v českém éteru posluchač nenaladí, tak dnes musím přiznat, že nabízíme hudební a programové schéma, které posluchači,tedy alespoň ti pražští, naladí i na svém autorádiu.

Na internetu pak jsou pro nás nepochybně konkurencí nemoderované, žánrové stanice, které fungují se zlomkem našich nákladů a zároveňnabízejí posluchačům velmi úzce profilovanou hudební dramaturgii.

Plánujete jiný vývoj rádia

Dnes bohužel musím říci, že jedinou budoucností našeho rádia je ukončení vysílání. Po šesti letech, kdy jsme se snažili o získání licence pro terestrické vysílání a zároveň jsme se snažili stabilizovat rádio finančně, jsme nuceni ke kroku, který nás vůbec netěší, totiž ukončit vysílání, takže s koncem února 2008, skončí i vysílání Radia Akropolis a dál budeme rozvíjet jiné projekty, jako je třeba rozhlasová dílna pro studenty vysokých škol, která v Akropolis funguje, díky Evropskému sociálnímu fondu, už druhým rokem.

Jaká je Vaše cílová skupina posluchačů

Naší základní cílovou skupinou jsou posluchači ve věku 18 až 26 let, ale pochopitelně že máme přesahy, takže například nejstaršímu posluchači o kterém víme bylo 87 let.

Jak funguje financování internetového rádia

To je jednoduchá otázka, ale paradoxně na ni nedokáži jednoduše odpovědět. Financování Radia Akropolis bylo ze začátku postaveno na úzké spolupráci s partnerskou vysokou školou, kterou bylo v roce 2003 ČVUT. Po roce a půl jednání jsme ale pochopili, že tato škola vlastně nemá o jakoukoli spolupráci zájem a přeorientovali jsme základ financování rádia směrem ke grantům. Díky grantům jsme potom fungovali dalších několik let, přičemž se nám i podařilo v Praze najít jednu osvícenou vysokou školu, Českou zemědělskou univerzitu, která se na dva roky stala naším partnerem. Financování založené na grantových prostředcích, se ale postupem času ukázalo jako velmi nejisté. U grantů totiž nikdy nemáte jisté, jestli a kolik prostředků dostanete a tak poté, co jsme dvakrát po sobě některý z grantů nezískali, dostalo se rádio do velmi vážných ekonomických problémů.

Průběžně jsme také řešili možnost financování rádia klasickým způsobem, tedy z reklam. Brzy se ale ukázalo, že zadavatelé se reklamy v internetovém rádiu spíš než cokoli jiného, bojí a nemají o ni zájem. Krom toho, když se podíváme na malé terestrické stanice a jejich ekonomické balancování nad propastí, pak myšlenka, že by se z reklamy uživilo internetové rádio, bylo bohužel víc než komická.

Za PLAY.CZ Vám děkuji, Marcela Buchtová

Poslouchejte Radio Akropolis online

Komentáře