Zemřel hrobník moderní společnosti, spisovatel J. G. Ballard
0 Redakce 21.4.2009Je jistý druh spisovatele, který fascinuje rockery. Může jít o nihilistu druhu Michela Houellebecqa nebo psychotického bohéma druhu Williama Burroughse. Britský lékař, avantgardista a spisovatel J. G. Ballard spojoval obojí: měl naprosto zvrácený, ale o to pronikavější pohled na soudobou společnost. Psal o lidech, které sexuálně vzrušují automobilové nehody (Bouračka), o organizovaném násilí na lůze, kterým si smetánka vybíjí svá frustrovaná ega (Super-Cannes); psal naprosto bizarní sci-fi, ve které se fantasmagorie mísí s básnickou vytříbeností. 19. dubna zemřel na rakovinu prostaty ve věku 78 let.
Ballard svou literární dráhu započal coby spisovatel sci-fi, záhy ale zjistil, že ho žánr příliš svazuje, a začal víc experimentovat. Koketoval s pop-artem a teoretik postmoderny Jean Baudrillard jeho román Bouračka nazval „prvním skvělým románem věku simulace“. Jeho povídková sbírka Atrocity Exhibition (výstava zvěrstev) byla v šedesátých letech v USA zakázána, jelikož byla příliš „obscénní“. Na druhou stranu, Steven Spielberg podle jeho relativně krotkého autobiografického románu Říše slunce natočil výtečný a populární film.
A nejen to. Joy Division i Gary Numan nazývali písničky podle jeho povídek, Klaxons podle jeho sbírky pojmenovali své album Myths Of The Near Future. Dokonce i slavný hit Video Killed The Radio Star od Buggles inspirovala Ballardova povídka Rudé písky. Manic Street Preachers v písni Mausoleum dokonce použili audio nahrávku s Ballardovými slovy: „Chci tvář lidstva vykoupat v jeho vlastních zvratkách, chci ji donutit, aby se na sebe podívala do zrcadla.“ Howgh.
JAROSLAV ŠVELCH