ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5541 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Výstavy v Ostravě ve druhé půli

0 jsk 11.1.2024

Výstava Ceny Jindřicha Chalupeckého 2023 je prezentací laureátů nejvýznamnějšího tuzemského ocenění pro nastupující generaci umělců a umělkyň. V rámci čtyřiatřicátého ročníku jsou oceněnými Kryštof Brůha, Lenka Glisníková, Petra Janda, Gabriela Těthalová a kolektiv StonyTellers.

Společná výstava se již podruhé koná v galerii Plato Ostrava Bauhaus, kde střídá další dvě pravidelné destinace, Brno a Prahu. Ve vystavených dílech je možné nalézt širokou škálu současných společensky rezonujících témat a jedinečné přístupy k malbě, soše i multimediální instalaci.

Projekty Burnout Space kolektivu StonyTellers a Petra od autorky Petry Jandy navozují úvahy o proměnách životního prostředí a zdrojů, z nichž jsme si jako lidstvo navykli často velmi bezohledně čerpat a brát je jako samozřejmost. Zároveň tato díla – každé svým unikátním způsobem a svébytným uměleckým jazykem – ztvárňují i linku úvah o čerpání osobních zdrojů ve formě vlastní energie a práce.

Na proměny světa okolo nás se zaměřuje i multimediální projekt Kryštofa Brůhy Zlatý Vrch, v němž autor provedl takřka vědeckou sondu do prostředí stejnojmenného skalního útvaru v Severních Čechách. Fyzikální zvláštnosti této vulkanické vyvřeliny jsou návštěvníkům zprostředkovány skrze prostorově velkorysou a vizuálně překvapivou instalaci. Její součástí jsou silné magnety, napůl roztavené horniny i působivá video smyčka názorně ukazující teplotní proměny tohoto místa v čase.

Lenka Glisníková vyplnila část výstavní haly spletencem z průmyslového potrubí, na němž jsou v nejrůznějších polohách a úhlech umístěná plexiskla vyřezaná do podoby balancující na pomezí organických a designově promyšlených tvarů. Barevné koláže, které je pokrývají, otevírají v díle nazvaném You Could Feel the Friendly Stranger úvahy nad stále důslednějšími snahami o automatizaci lidské práce. Přestože se jedná o velkolepou prostorovou instalaci, dílo vychází z autorčiny fotografické tvorby, která je zde zhmotněna subtilním a velice neotřelým způsobem.

Na výstavě nechybí ani médium malby, v němž dlouhodobě tvoří Gabriela Těthalová. Autorka zde představuje výběr velkoformátových obrazů, do nichž navzdory převládající abstrakci prosakují také jednoznačně figurativní motivy, například fragmenty rukou, listů, či očí. Prožitek setkání s obrazy podkresluje hudba, rozeznívající prostor galerie skladbou Reverse Mantra (Obrácená mantra), na níž se autorka podílela hrou na flétnu a která upozorňuje na nečekané souvislosti mezi těmito dvěma formami uměleckého projevu.