ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5533 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Rock for People si vyzkoušel krizové situace

0 Petr Hašek 9.7.2012

Po několika posledních letních festivalových sezónách je zřejmé, že o post nejlepšího a největšího festivalu v zemi (co do obsazení kapelami, organizace a počtu návštěvníků) usilují Rock for People a Colours Of Ostrava.

Prvně jmenovaný se uskutečnil od čtvrtka do sobotního rána ve Festivalparku v Hradci Králové. Za osmnáct let, které již na tomto světě prožil, viděl ledacos. Letošní prudké výkyvy počasí ale zřejmě chtěly zjistit, jak je na tom organizačně a jak se zachová v krizových situacích.

Měl to být parádní ročník. Pravda, pro mladé návštěvníky, kteří mezi ohlášenými třiceti tisícovkami přítomných v areálu převažovali, nejsou dnes Faith No More žádný extra tahák. Na programu byla ale vystoupení takových hodnot, jakými jsou držitel Grammy Skrillex, stále milovaní veteráni elektropunku The Prodigy, navrátilci Franz Ferdinand, elektroničtí pionýři Orbital, chytrý hudební míhač Example, elektrobijci Crystal Castles, obdivovaní The Kooks či naděje typu Two Door Cinema Club, The Feud a další.

Upřímně řečeno konkurence, která vytlačila poněkud do pozadí to zajímavé z tuzemské scény. O to ale pořádajícím mládencům tak trochu jde. Už před několika lety avizovali, že chtějí dělat zážitkový festival, jenž nabídne to zajímavé z hudební minulosti či současnosti světa.

Patton chtěl na pódium

Vzhledem k ekonomickým možnostem této země (mám na mysli i koupěschopnost spojenou s nepevnou stabilitou soukromého rozpočtu obyvatelstva) to byla za cenu lístku sestava hvězdná. Mohl to tedy být opravdový hudební svátek, jenomže letní bouřky, letos silnější a zákeřnější než kdy jindy, způsobily zrušení vystoupení hlavní hvězdy Faith No More, Orbital, Irie Révoltés, Refused a pár dalších, kteří byli pevně rozhodnuti předvést tuzemcům to skvělé, co ve svých zkušebnách v minulosti vymysleli.

Do role komet se na to konto svépomocí katapultovali Example, Skrillex, jenž vystoupil v náhradním programu ve stanu YouTube Stage a způsobil takové pozdvižení, že radostně rozvibrované hlasivky návštěvníků málem vysušily celý areál od přemíry blátivých kaluží, také Two Door Cinema Club, Crystal Castles a další.

Mike Patton a jeho Faith No More byli už v areálu, když přišla bouře a nacákala na pódium tolik vody, že vystoupat na ně a hrát by znamenalo bezprostřední ohrožení života muzikantů a potažmo dalších kolem. Pattonovi to bylo velice líto, dokonce se prý tlačil na pódium i přes zřejmé nebezpečí. Orbital už také byli nachystaní a Refused měli dvojitou smůlu, protože jejich bubeník cestoval na rozdíl od svých švédských souputníků na festival ze Španělska a v Curychu mu zrušili spoj, takže set kapely byl přeložen na noc, aby stihl dojet. Počasí jí ale hrát nedovolilo, a tak se musela pakovat bez produkce, což je pro každého muzikanta vždycky přinejmenším nepříjemné.

Prolog a etapa

První nepohoda přišla už v úterý, při Večírku pro nedočkavé. Nedočkavci to dostali z nebes hned ve dvě odpoledne a tři hodiny následující to vypadalo tak, že festival ani nezačne. Odkryté scény zahájily proces vlastního vysušování, ty kryté vyrobily program na koleni, aby se na festivalu hrálo. Bylo to i proto, aby návštěvníci neopouštěli areál. Město Hradec Králové se totiž potýkalo s kalamitami a obsadit cesty z letiště do města tak obrovským množstvím lidí (na Večírku bylo prý deset tisíc diváků) by nebylo pro bezpečnostní složky nic milého.

Festival tak vlastně zahájil spolupráci s profesionály přes klid a bezpečnost. Není to sice nová zkušenost, Rock for People si za těch sedmnáct předcházejících let zažil mnoho bouří a rušení programu, tentokrát to ale bylo varování na další dny. A vážné. Když se totiž v minulosti rušily programy festivalu, bylo na place do patnácti tisíc lidí. Letos se čekal dvojnásobek.

Černý úder přišel ve čtvrtek při koncertu The Kooks. Zvedl se vítr, přinesl déšť a hnal před
sebou všechno nezajištěné. Podle pořadatelů bylo 25 zraněných, což při tom božím dopuštění vypadalo jako malý zázrak. Zvláště byla-li skutečně nejvážnějším úrazem zlomenina nohy.

The Kooks prý byli bouří tak nadšeni, že muzikanti následně hráli na střechách záchodků ve stanovém městečku. Nikdo to ale nepotvrdil a vzhledem k tomu, že šlo o zdraví, to spíš vypadá jako kachna. Těch ostatně bylo více. Prý se dokonce mluvilo o mrtvých přímo v areálu.

Zdraví v první řadě

Pořadatelé se dostali do nevábné situace. Rozhodli se před vším ostatním upřednostnit bezpečnost návštěvníků. Těch návštěvníků, kteří jsou z festivalů na ledasco zvyklí, ba dokonce podobné kalamity očekávají a někteří se na ně i těší. Pokud se jim nic nestane, je takový prožitek „báječný“.

Ve čtvrtek v noci se tedy řešilo to, aby lidé a pořadatelé spolu s produkcí i muzikanty byli zdraví. Jistě, byl to chaos a přinesl s sebou řadu napjatých situací. Odhlédneme-li od skutečnosti, že brzy bylo jasné, že škody půjdou do miliónů (a tudíž se mohl dostavit pocit zmaru a stres), dělali všichni, co mohli.

Teprve na druhém místě byl program, a v jeho rámci se podařilo domluvit se Skrillexem, že dá čtyřicet minut na menší scéně, než původně měl. Tenhle frajer z Ameriky to udělal, a zatímco se jedni starali o zraněné, vypadlou elektřinu, popadané stánky a mokrá, životu nebezpečná pódia, bavil Skrillex několik tisíc diváků. Jeho set byl kouzelný, protože když se pak návštěvníkům řeklo, že nebudou Faith No More ani Orbital, přijali to s pochopením a uznalým potleskem.

Ano, tu spoušť viděli, takže jim bylo jasné, že šlo do tuhého. Mohli ale láteřit, protestovat, ničit již poničené… A v podstatě by se to třeba i dalo pochopit. Rock for People má své rodinně zlato v divácích, kteří pomohli letošní kritický ročník pořadatelům zvládnout. Smekám před nimi, a smekám i před pořadateli, jak statečně se postavili živlu a chránili lidská zdraví.

Tahle zkušenost festival určitě posunula dál. I když bych byl rád, kdyby se to v příštích letech nikdy nemuselo potvrzovat.