Novinky

Kostýmy ve filmu Franz rozbíjejí mýtus o Kafkovi

Nový česko-německo-polský film Agnieszky Holland nazvaný Franz vstoupí do českých kin 25. září s překvapivým pohledem na slavného spisovatele. Když si většina lidí vybaví Franze Kafku, vidí před sebou vyhublého, smutného, zamračeného muže v černém obleku a klobouku. Kostýmní výtvarnice filmu Michaela Horáčková Hořejší si však dovolila tuto zažitou představu elegantně narušit.

Film vyžadoval více než 4500 kostýmů, od těch nejjednodušších pro komparzisty až po precizně ušité obleky pro hlavní postavy, rodinu Kafkovu, Milenu Jesenskou, Maxe Broda, a mnoho dalších.

„Pro hlavního představitele bylo vytvořeno na míru kolem 150 kostýmů, a to přesných kopií toho co podle dobových záznamů nosil. Tyhle originály podporují Kafkovu siluetu a jeho křehkost a samozřejmě tím také dodávají filmu výjimečnost, kterou si zaslouží. Když si herec Idan Weiss na sebe poprvé oblékl kostým, tak to s ním úplně splynulo. Stál před námi Franz Kafka,“ říká absolventka oboru scénografie na brněnské JAMU.

Místo očekávané černé však zvolila pro Kafkův kostým barvu noční oblohy, tedy tmavě modrou. „Franzův styl je poměrně specifický. Každý má pocit, že o Kafkovi všechno ví a má naprosto přesnou představu, jak má vypadat, a tedy i se oblékat. Dá se říct, že je skutečným módním archetypem. Představíme si černý oblek, černý klobouk, popřípadě kabát. My s touto obecnou představou samozřejmě také pracujeme, protože to, co je v lidech uloženo, ten archetyp, jak se k němu vztahují, je důležité, aby vlastně šli s naším hrdinou. Ale jaksi jemně a s jakousi hloubkou a elegancí tu představu prohlubujeme. Proto jsem třeba pro jeho obleky kolem roku 1918 zvolila tmavě modrou, nádhernou barvu noční oblohy,“ vysvětluje

Unikátní je také kombinace 120 let starých originálů s kostýmy šitými přímo na míru pro film. „Ty skutečně pravé věci vnášejí do filmu zvláštní napětí a zpřítomňují ho pro současného diváka,“ říká kostýmní výtvarnice Hořejší, která už deset let sbírá historické módní kousky.

Mezi její nejoblíbenější kostýmy patří japonské kimono pro Milenu Jesenskou, Kafkovy plavky nebo hermelínová šála odkazující na Kafkovy sestry. Ve filmu se dokonce objeví klobouk od Vivienne Westwood, důkaz, že móda se v podstatě nemění, protože lidé mají stále stejné vášně a sny.

jsk

Související články

Back to top button