ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 5267 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Každý chce pracovat v herním průmyslu

0 Redakce PLAY.CZ 14.2.2019

Kariérní portál VímVíc vám ve spolupráci s Business Animals přináší vývoj současného herního průmyslu. Proč se těší česká produkce takové oblibě a co brání ještě většímu boomu tuzemských videoher?

Nejspíše se žádná česká hra ještě nedočkala takové slávy jako Kingdome Come: Deliverance. Tato česká videohra z období před husitskými válkami jasně ukazuje, že Češi jsou zajímavou pracovní silou nejen pro tuzemský herní business, ale i pro ten zahraniční. Roční příjem videoherního průmyslu přesáhl v roce 2017 dokonce ten filmový.

Když mladí hledají volná pracovní místa, často se poohlížejí po pozicích v herním průmyslu. A není se čemu divit! Miliony lidí v zahraničí zná hry vytvořené Čechy, ať už je to Machinarium studia Amanita Design, Arma od Bohemia Interactive nebo rok stará hra Kingdome Come: Deliverance od Warhorse Studios.

Videohry na olympijských hrách

Stále probíhají diskuze, že by se hraní her, tzv. esport, měl stát samostatnou kategorií na olympijských hrách. Tržby z videoher byly v roce 2017 celých 116 miliard dolarů (zatímco filmový průmysl utržil 44 miliard dolarů). Už chápete, proč se základy programování mohou vyplatit?

Rostoucí export prosperujících českých videoher nutí sdružení herních studií dosáhnout lepší vyjednávací pozice nejen se státním sektorem, ale také se zahraničními společnostmi. Vývojáři si totiž dobře uvědomují, jaký úspěch za jejich hrami, ať už je to American Truck Simulator , DayZ, Factorio, Samorost 3 či Space Engineers, stojí.

Co brání ještě většímu úspěchu?

Češi jsou bezesporu tvrdě pracující, což často dokonce hraničí s workoholismem. Velkým problémem je ale komplikovaná legislativa a celá byrokracie spojená s videoherním průmyslem. Pokud chtějí české společnosti zaměstnat zahraniční odborníky, kteří mohou hry posunout ještě na jiný level, čeká je velmi psychicky i finančně náročný a složitý proces.

V zahraničí je přitom situace kompletně odlišná. Rozdíl můžeme vidět už u našich sousedů. V Německu lze programátora z Číny zaměstnat do šesti týdnů, v Česku za šest měsíců. Práce v Německu je pro Čechy lukrativnější snad v každém odvětví.

Jak lze situaci řešit

Zaměstnavatelé si kladou otázku, jak zlepšit současnou situaci. Řešením by mohly být investice do vzdělávání odborníků. Trh práce a vysoké školy často nedokážou reagovat na současné potřeby a procesy jsou velmi rigidní. Máme daleko k studijním programům v Belgii nebo Americe. Nicméně se situace začíná měnit a vysoké školy si uvědomují, že mnohé studenty mohou zlákat právě na obory zaměřené na herní tvorbu.

S dobou jde například Vysoké učení technické, Masarykova Univerzita, Univerzita Karlova, Západočeská univerzita a nově Akademie múzických umění v Praze.

Lepší časy?

CzechInvest, sesterská agentura CzechTrade, slibuje v blízké budoucnosti zlepšení. Vzhledem k rostoucímu zájmu o videohry tento sektor směřuje k vyššímu zájmu zahraničních investorů. Investice by byly jen dalším logickým krokem. Český herní průmysl je totiž úspěšný, pro investory atraktivní, firmy jsou známé i v zahraničí a mezinárodní prodeje také mluví samy za sebe.

Vznikl dokonce dokument Národní RIS3 strategie, který řeší vývoj videoher v Česku. Ty jsou součástí tzv. kulturního a kreativního průmyslu. Existuje také program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, ze kterého mohou na základě finanční pobídky herní vývojáři čerpat peníze.

Komentáře