ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 13969 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Josef Špaček a Miroslav Sekera nahráli pozoruhodné album

0 jsk 5.9.2023

Houslový virtuos Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekera, oba mezinárodně uznávaní umělci, svým novým albem představují komorního i koncertantního Bohuslava Martinů, skladatele světového i vpravdě českého, známého i stále objevovaného.

Na albu jsou tři skladby pro housle a klavír, které ukazují jeho různé styly a vlivy. V Koncertu pro housle, klavír a orchestr sólisty doprovází Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Petrem Popelkou. Album vzniklo za podpory Nadace Bohuslava Martinů a vychází na CD i v digitálních formátech již 8. září.

„To, že byl Bohuslav Martinů houslista je pro smyčcaře velká výhoda. I když psal technicky originálně a má svoje vžité postupy, jeho skladby jdou takříkajíc do ruky. Zejména v koncertu pro housle a klavír jde Martinů s obtížností v partu houslí až na hranu. Nicméně je zřejmé, že ví přesné, co si může dovolit, aby byl part ještě hratelný,“ uvedl při vzniku nahrávky Josef Špaček.

Bohuslav Martinů byl sám houslista, ale barva klavíru je svého druhu autorovým podpisem v mnoha jeho symfonických partiturách. Oba nástroje se jako sólové setkávají v Koncertě pro housle, klavír a orchestr, který si u něj objednali manželé Rabinofovi a „svůj koncert“ premiérovali v květnu 1954. Pozoruhodné dílo vznikalo souběžně se Symfonií č. 6 (Fantaisies symphoniques) a prováděno je dnes jen výjimečně.

Naopak Houslová sonáta č. 3, další dílo skladatelova amerického období, dávno zdomácnělo v repertoáru světových houslistů. Z atmosféry tušeného konce války a pocitu odloučenosti od domova vzešel monument, který svou délkou připomíná spíše symfonie; dílo plné kontrastů dramatičnosti a lyriky, včetně až „dvořákovské“ nostalgie spojované s českými kořeny skladatele. Vedle dvou amerických děl přináší nové album

Pět malých skladeb pro housle a klavír (Cinq pièces brèves) kontrast pařížského autorova období – mnohem více harmonických drsností a pikantností, koketérie s charlestonem, ale i sklon ke kontrapunktickému stylu.