ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 11902 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Jeden svět bude online

0 jsk 14.4.2021

Internetové připojení, zapnuté webkamery, neustálé klikání myší a snaha alespoň na chvilku vidět ty, kteří jsou na druhé straně obrazovky. „Vypadáváš“ se stalo jedním z nejčastějších slov, která provázejí setkání lidí zprostředkovávaná technickými možnostmi internetu. Je to upozornění na slabé připojení, na technické obtíže, které negativně vstoupily do komunikace umožněné technologiemi. Zároveň označuje i situaci, ve které se spousta lidí po začátku pandemie ocitla. Kdo vypadává pouze z videokonferencí a kdo z běžného života? Jaké výzvy s sebou přinesl přechod do online prostředí a jaké je naše místo v nové realitě?

Tím se bude zabývat dvacátý třetí ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který proběhne z důvodů současné pandemické situace od 10. května do 6. června online po celém Česku. Jeden svět tak bude letos opravdu jen jeden.

„Při výběru hlavního festivalového tématu jsme se shodli, že Jeden svět musí jako vždy reflektovat aktuální dění doma i ve světě. Nejpalčivějším je podle nás to, jak probíhající pandemie a přesun dění do digitálního světa zvýraznily společenské nerovnosti. Přemýšleli jsme, jak moc máme tuto transformaci našich životů v práci, ve škole nebo v rodině pod kontrolou a do jaké míry jsme už v rozjetém vlaku, který nejde zastavit,“ říká ředitel festivalu Ondřej Kamenický.

Naráží také na rozhodnutí uspořádat letošní festival online kvůli aktuální situaci okolo koronavirové pandemie. „S ohledem na nejistotu v celém kulturním sektoru, kde mj. není stále jasná doba otevření kin, jsme se rozhodli přesunout Jeden svět do primárně virtuálního prostředí. Budeme se snažit divákům zprostředkovat co největší množství debat a pofilmových diskuzí, a pokud to aktuální situace umožní, uspořádáme koncem května také projekce v letních kinech na řadě míst po celé České republice,“ dodává Kamenický.

Festivalovou kampaň připravilo už počtvrté Studio MT (Matyáš Trnka ve spolupráci s Matějem Růžičkou). Různě vypadávající postavy na videokonferenci, které v dnešních dnech suplují potkávání se, jsou hlavním motivem letošního vizuálu.

„Zamrzlé obličeje na obrazovkách, zvuk klikání a nadávek a zároveň i vyčerpanost, která provází pro mnohé každodenní online videokonference – to jsme zachytili v letošním vizuálu, který reflektuje naše současné životy. Zářivé, pro někoho možná až agresivní, barvy náhlost tématu podtrhují a zároveň jsou i snadno rozpoznatelné i pro osoby se zrakovým omezením,“ vysvětluje autor kampaně Matyáš Trnka.

Letošní proměnu festivalu a jeho hlavní téma „Vypadáváš“ podpořil také nadační fond Abakus jako generální partner. Nově vzniklý nadační fond zakladatelů Avastu Pavla Baudiše a Eduarda Kučery se zaměřuje na nástroje pro řešení významných a často podceňovaných společenských témat v Česku.