ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 18653 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Hlavní cenu získal Jan Plecháč za výstavu Vášeň a Designerii

0 Redakce 12.10.2020

Designblok v sobotu 10. října rozdal ocenění pro nejlepší tvůrce a instalace dvaadvacátého ročníku. Ceny Designbloku byly rozdány v jedenácti kategoriích a odborná porota ocenila nejlepších produktové novinky, svítidla, nábytek, bytové doplňky, ale i nejzdařilejší módní kolekci a šperk. Mezi oceněnými jsou etablované značky i jména začínajících autorů. Absolutním vítězem se stal Janu Plecháč, který pro Designblok navrhl hned dvě expozice – tematickou výstavu Vášeň a hlavní instalaci Designerii, složenou z 222 štaflí.

Bývalá rajská zahrada v Gabrielu Loci se proměnila v Designerii a nabídla návštěvníkům možnost odpočinout si na gigantické instalaci ze štaflí. Její autor Jan Plecháč využil dle svých slov běžného, všedního předmětu jako jsou štafle a hravou formou inspiroval návštěvníky k většímu nadhledu, který je ve společnosti potřeba. Zároveň výstavu připravil v režimu „zero waste“ tedy nezbyde po ní žádný odpad. Po skončení výstavy se štafle totiž prodají a výtěžek putuje na podporu Centra Paraple. Druhým oceněným počinem je výstava Vášeň, do které obtiskl svůj osobní zápal pro motorky.

„Mým cílem bylo vdechnout život morálně i technicky zastaralé věci – motorce Jawa za pomoci šikovných mistrů hned několika řemesel, kteří by se za normálních okolností u jednoho projektu asi nikdy nepotkali. Mistři svého řemesla, kteří vystupují ze své komfortní zóny, pracují na společném cíli a nechávají si nahlížet přímo pod ruce,“ popsal designér Jan Plecháč.

V jedné dílně se potkává um týmu stavitelů motorek, sedláře, brusiče, ale i šperkaře a ilustrátora a společně přetvářejí nepoužitelný starý stroj ve šperk, mistrovský kousek současného designu.

Český výrobce Todus si odnesl výhru za Nejlepší nábytek – kolekci Baza a stůl Branta od belgického Studia Segers. Mezi svítidly porota ocenila speciální akustické podsvícené panely Eclipse od studia Lappa Anny Leschingerové a Lenky Preussové. Nejlepší bytové doplňky, konkrétně textilní produkty, deky, zrcadla i nábytek, vystavila značka IHOR. Mezi novinkami firem zvítězila kolekce SOLO porcelánky Rudolf Kämpf a z designérů slavila etablovaná dvojice DECHEM, známá především pro nezaměnitelná svítidla, která si tentokrát cenu odnesla za zrcadla a nástěnné objekty.

V kategorii šperk získala ocenění Maria Kobelova a za nejlepší módní kolekci porota zvolila řadu kabátů Together značky Soolista, jejíž novinka umožňuje pohodlné nošení dětí vpředu nebo na zádech v teple kabátu. Mimořádným počinem mimo kategorie byla zvolena historická akvizice tvorby českých designérů Moravské galerie v Brně, která nakoupila v koronavirové době díla za 2,5 milionu korun a výběr prezentuje právě na Designbloku.

Neotřelé nápady i interaktivní zpracování tradičně soupeří v kategorii Nejlepší instalace. Mezi výrobci a prodejci zabodovala společná instalace značek Vitra a Křehký, kterou speciálně pro Designblok vytvořil scénograf Marek Cpin. Nejlépe zpracovanou výstavou mezi designéry byla ta studia Vobouch, ve které hrály hlavní roli dvě vázy, UV světlo a iluze hloubky prostoru. O titul za nejlepší instalaci školy se rozhodovalo mezi třemi ateliéry pražské UMPRUM. Nakonec ocenění získal Ateliér keramiky a porcelánu.

„Ceny Designbloku se letos rozhodovaly online. Vybrané kolekce a instalace jsou na špičkové úrovni, jsou to novinky českých výrobců, expozice, na kterých pracovali renomovaní i etablovaní designéři a architekti, produkty, které si zaslouží mezinárodní pozornost. Je to vlastně symbolický závěr letošního ročníku. Mohli jsme představit formou výstavy suverénní práce českých tvůrců, ale velká část jejich slávy se ponese hlavně prostřednictvím internetu. Přesto si myslím, že stálo za to letošní ročník dotáhnout do konce. Jsem hrdá na to, co český design i v době krize dokázal. Jeho poselství je jasné: pracovat musíme dál, ať se děje, co se děje! Věřím, že design činí svět lepším, a to není málo. Ekologie, sociální problematika, estetická kvalita, měřítka, ke kterým porota letos v rámci Cen Designbloku významně přihlížela. A pokud dokáže design šířit píli, zodpovědnost a cit pro krásu mezi populaci, je jeho role nezaměnitelná. Děkuji všem vystavujícím, kteří letošní ročník nevzdali, za to, že přijali přísná bezpečnostní opatření a neváhali vystavit své práce i za těchto velmi ztížených podmínek. A samozřejmě gratuluji vítězům. Fantastický výkon!“ uzavírá Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

(foto: Lucie Desmond)