Jiří Stivín jako fotograf

Unikátní sonda do hudební historie, vhled do autorova soukromí, obrazová zpráva o Československu druhé poloviny dvacátého století, svědectví o proměnlivosti fotografického stylu doby… Tím vším může být nová kniha Systém Stivín, která právě vychází.
Především je ale důkazem toho, že Jiří Stivín ovládá mistrně nejen možné i nemožné druhy dechových nástrojů, ale také fotoaparát a umění fotografie. Obsáhlá publikace obsahuje na tři stovky snímků, které hudebník pořídil od padesátých let dvacátého století až po současnost.
Editoři knihy Jiří Pátek a Roman Franc je vybrali z více než 50 tisíc negativů z rozsáhlého Stivínova archivu. Vedle rodinných fotografií mapujících děti, manželky i rodiče se v knize objevují černobílé snímky ze „zlatých šedesátých“ poskytující cenné svědectví o atmosféře doby, v níž se rodila domácí populární kultura.
Například mladého Pavla Bobka, Karla Gotta, Yvonne Přenosilové, Evy Pilarové, Waldemara Matušky nebo slavných jazzmanů z celého světa, a to nejen na pódiu, ale i v zákulisí jako lidí z masa a kostí. Nechybí ani Allen Ginsberg při návštěvě Prahy, snímek sovětského tanku drtícího 21. srpna 1968 v pražských ulicích tramvaj, autentické fotografie z Divadla Na zábradlí, poetické vinárny Viola, začátky Divadla Járy Cimrmana, divoké taneční zábavy, večírky nebo prosté momentky ze života v ulicích.
V knize také zaujmou Stivínovy barevné selfie s mnoha známými osobnostmi. Knihu v grafické úpravě Milana Nedvěda v supervizi Romana France, fotografa a autora dalších výjimečných publikací, vydává Galerie a nakladatelství Stará pošta ve spolupráci s festivalem JazzFestBrno. Její křest proběhne 25. listopadu v brněnské Huse na provázku, v rámci koncertu Stivínovy kapely právě na JazzFestu Brno.
jsk



