Hudební průmysl u nás loni zaznamenal dvanáctiprocentí ztrátu
0 Redakce 10.2.2010Celkový obrat prodejů se v porovnání s rokem 2008 se u nás snížil snížil o 12%, což plně koresponduje s odhadem propadu celosvětového trhu s hudbou. Uvedla to česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu ČNS IFPI. Za období roku 2009 utržily firmy sdružené v ní z prodeje fyzických hudebních nosičů 302,2 milionu korun.
Nejsilnější pozici na trhu má vydavatelství Universal Music s 30,2 %, za ním následuje společnost EMI, jejíž podíl na trhu je 19,1 %. Na třetí příčce se těsně umístila české pobočka Sony Music s podílem 19,0 %.
Pokles v letošním roce vykázal i segment digitálního trhu, který svůj obrat snížil o 28,4%. Příjmy z digitálních prodejů v roce 2008 dosáhly více než 29 milionů Kč, zatímco v roce 2009 činily příjmy z digitálních prodejů pouze 21 milionů korun. Podíl digitálních prodejů tedy dosáhl 7,1% objemu prodeje fyzických nosičů oproti 8,5% v roce 2008. Za meziročním poklesem českého trhu s digitální hudbou stojí především výpadek podílů z příjmu ze serveru YouTube a dramatický propad prodejů reálných vyzvánění pro mobilní telefony.
ČNS IFPI zveřejňuje výsledky hudebního trhu tradičně bez započtení tzv. premiových prodejů, které obsahují fyzické nosiče prodávané mimo standardní obchodní sítˇ. V roce 2008, kdy prodej hudebních příbalů kulminoval, dosáhly prémiové prodeje objemu 183 milionu kurun. Pozvolný pokles tohoto fenoménu v roce 2009 přinesl prémiové prodeje v objemu 167 milionu korun.
V celkovém součtu standardních fyzických prodejů, digitálních prodejů a prémiových prodejů pak celý hudební trh dosáhl v roce 2009 objemu více než 490 milionů korun oproti loňským 555 milionům korun, přičemž největší podíl v součtu výše uvedených prodejů (digitální, standardní fyzické a prémiové prodeje) dosáhla firma Sony Music.
tz