ahead – 1200×100

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 7526 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

Gameplay 14: Soulcalibur V, Katawa Shoujo a crowd funding

0 Redakce 21.2.2012

…ve kterém se hrdinové opět chopí svých zbraní, škola pro handicapované přivítá nového studenta a fanoušci budou investovat do výroby nové hry

Update

Herní společnosti Blizzard a Valve bojují o ochrannou známku DOTA. Obě firmy mezitím připravují své vlastní hry vycházející z tohoto populárního modu pro Warcraft 3.

Zisky herního průmyslu za leden 2012 meziročně poklesly o 33 %. Důvodem je nedostatek nových titulů a slabý prosinec minulého roku. Klesly jak prodeje softwaru, tak i hardwaru.

Tvůrce Minecrafctu prohlásil, že by rád financoval druhý díl akční hry Psychonauts od designéra Tima Schafera. Když zjistil, kolik peněz by hra přibližně stála, otočil a do investování se už tak nehrne.

Jižní Korea chce omezit dobu hraní videoher pro mladistvé na dvě hodiny denně. Hodlá tím vyřešit problémy se šikanou a násilím ve školách. Jihokorejci už v současnosti zakazují dětem mladším šestnácti let hrát v noci online.

SOULCALIBUR V

Do zbraně!

Výrobce: Project Soul
Vydavatel: Namco Bandai/CENEGA
Platforma: PS3 (testovaná), XBOX 360
Jazyk: anglicky

Někdy pěsti a kopy nestačí. Soulcalibur už od roku 1996 vede odboj proti klasickým mlátičkám typu Street Fighter, Tekken nebo Mortal Kombat, které si vystačí s bojovými uměními a několika nadpřirozenými schopnostmi. Soulcalibur hráčům nabízí různé zbraně – od titulních mečů, přes tyče, kladiva, až k ostrým obručím. Nové pokračování nás přemístí na začátek 17. století do Čech, Maďarska, Německa, Řecka a i do několika fiktivních míst.

Soulcalibur V vypráví příběh nesympatických sourozenců Patrokla a Pyrrhy. Patroklos odmlouvá, kolem krku nosí vycpaného rysa a všechno řeší násilím. Jeho ustrašená sestra se svým protivníkům omlouvá za každou ránu. Děj se zmítá na pomezí stupidity a surrealismu – nevíte, zda hru brát doslovně nebo jako velmi rafinovanou metaforu. Konec přijde po pár hodinách a neuspokojí vás. Kampaň postrádá tempo, nejtěžšího soupeře na vás pošle hodinu před samotným závěrem a nepředstaví vám ani polovinu hratelných postav.

Nový Soulcalibur je klasická 3D mlátička. Japonské studio Project Soul dává přednost vzhledu, příběh je tu jen pro formu. Pokud sérii neznáte, budete mít problém odlišit jednotlivé postavy. Všechny sice mají sice unikátní bojové styly, většině ale chybí jakékoliv představení. Vývojáři hráčům jako náhradu připravili editor, v němž si můžou vytvořit bojovníka podle svých představ. S přibývajícími zkušenostmi, které získávate za bitvy proti počítačovým i lidským soupeřů, se vám otevře obří nabídka doplňků a oblečení. Můžete si pak vyrobit selku v lodičkách nebo obtloustlého rytíře s motýlími tykadly. Výška vaší postavy dokonce ovlivňuje sílu úderu, rychlost i dosah.

Mechaniky a pravidla boje se ve většině ohledů podobají konkurenci. Výhry v Soulcaliburu můžete navíc dosáhnout i vyhozením nepřítele z arény. Obranný postoj se časem vyčerpá, nesmíte proto hrát příliš pasivně. Nejdůležitějším aspektem boje je dosah a rychlost úderu. Speciální útoky bývají velmi pomalé a lze k nim sáhnout pouze ve výjimečných situacích. Pokud máte rychlé reakce a předvídavost, klidně si vystačíte s těmi nejzákladnějšími údery.

Soulcaliburu V chybí oproti předchůdcům herní možnosti a obsah pro jednoho hráče. Pokud si chcete hru opravdu užít, musíte se vydat do online multiplayeru. Kromě klasických nezávazných soubojů nabízí i napínavé a návykové hodnocené zápasy – protivníci se zde vybírají na základě vašeho skóre. Z počátku vás posunou na vyšší stupeň i prohry, od levelu D5 se vám za ně budou body strhávat. Bitvy jsou pak mnohem napínavější a nervozita je patrná hlavně v rozhodujících pátých kolech – mohli jste se snažit sebevíc, ale v Soulcaliburu V vítěz bere vše.

Pokud chcete být v Soulcaliburu úspěšní, musíte trénovat, a hlavně pozorovat ostatní hráče a jejich postavy. K vítězství je potřeba nejen umět ovládat vlastního hrdinu, ale i znát možnosti a pohyby vašich protivníků, abyste stačili včas zareagovat a vydat se do protiútoku. S některými bojovníky ale šanci na úspěch nebudete mít nikdy. Z celkových 28 hráči na nejvyšších stupních používají zhruba polovinu.

Soulcalibur V vypadá nádherně, a skvěle se i hraje, chybí mu ale skutečný obsah. Čtyřhodinový příběh nestačí. Editor postaviček prodlužuje životnost hry, ale i tak se Soulcalibur hodí pouze pro opravdu nadšené fanoušky bojových mlátiček. Takové, které neunaví hodiny tréninku před tím, než se vydají na multiplayerové bitevní pole.

7,4/10

KATAWA SHOUJO

Seznamka pro handicapové studenty

Výrobce a vydavatel: Four Leaf Studios
Platforma: PC (testovaná)
Jazyk: anglicky

Představte si, že jste na střední škole a všechno jde, tak jak má. A pak dostanete infarkt. Po měsících v nemocnici vás kvůli srdeční vadě přeloží na školu pro handicapované.

Název hry Katawa Shoujo lze volně přeložit jako porouchané dívky. Katawa Shoujo je klasický interaktivní román ze středoškolského prostředí. Od konkurence se liší svým tématem – o handicapu se nemluví snadno, zvlášť když hráčovým úkolem je balit postižené spolužačky. Amatérští tvůrci z Four Leaf Studios se snažili pojmout příběh vážně a s vkusem, šli tak ale proti konvencím žánru. Interaktivní romány (visual novels) na vás obyčejně valí haldy textu a za odměnu vám pak ukážou erotickou scénu v manga stylu. Katawa Shoujo jsou sice napsané lépe než většina konkurence, zapomínají ale na hráčovu motivaci. Popisy hrdinových myšlenek se táhnou a brzy je začnete přeskakovat. Očekávaná kompenzace se tak zbytečně oddaluje a stejně není dostačující – erotické momenty jsou rozpačité a strojené.

Katawa Shoujo si zaslouží uznání za to, že vnáší nová témata do prostředí počítačových her. Volba žánru se ale nepovedla. Interaktivní romány jsou zpravidla jen jinak zabalené erotické filmy. Four Leaf Studios se snaží vzpříčit této definici, ale zbytečně se drží při zdi. Výsledný mix proto není ani dobrý interaktivní román, ani kvalitní óda na vnitřní krásu handcipovaných dívek. Pokud jste i přesto zvědaví, můžete si Katawa Shoujo zadarmo stáhnout ze stránek vývojářů.

5,5/10

Anti-alias: Crowd funding z nostalgie

Herní vývojáři chtějí peníze od svých fanoušků. Slavní designéři Tim Schafer a Ron Gilbert nenašli vhodného vydavatele pro svůj nový projekt, a rozhodli se proto hledat finance mezi obyčejnými hráči. Za osm hodin vybrali 400 tisíc dolarů – celý rozpočet plánované hry. Dnes už mají skoro 2 miliony a peníze stále přibývají. Herní komunity mluví o revoluci a představují si budoucnost, kdy fanoušek a tvůrce sedí u večeře a radí se o nové hře.

Schafer a Gilbert sehnali tolik peněz jenom proto, že už se stačili proslavit jinými hrami financovanými tradičními herními vydavateli. Jejich nový projekt se navíc snaží oživit skomírající žánr point-and-click adventur a hraje na nostalgickou notu. Ostatní vývojáři chtějí trendu taky využít a připravují podobné projekty: Brian Fargo chystá druhý díl Wastelandu (předchůdce všech post-apokalyptických RPG), Chris Avellone z Obsidian Entertainment zas přemýšlí o pokračování kultovního Planescape: Torment.

Crowd funding ženou vpřed velká jména a nostalgie hráčů, kteří by rádi viděli nové díly svých oblíbených herních kusů. Tituly, které lze touto formou financovat, nebudou ani moc velké, ani moc revoluční. Kvůli crowd fundingu nezmizí tradiční vydavatelé. I tak je zajímavé, kolik lidí (zatím 60 tisíc) je ochotno zaplatit částku od 15 do 10 000 dolarů za hru, která vyjde nejdřív letos na podzim a třeba nebude vůbec dobrá.

Připravili: ŠVELCH BROS