ahead – 1220×100, 1200×100, 320×50
ahead – merici 1220×200

PLAY.CZ

Právě poslouchá celkem 6191 posluchačů.

Seznam rádií

Seznam stylů

Seznam krajů

The Banner Saga: Severská post-apokalypsa

0 Honza Švelch 18.1.2014

Zima na severu je tuhá, zásoby docházejí a mechaničtí zombíci plundrují lidstvo. Dokáže nezávislá strategie The Banner Saga využít lednového herního vakua a stát se prvním hitem roku 2014?

Každý leden přichází herní půst, velké firmy všechny síly soustředily na předvánoční trh a teď odpočívají. První vysokorozpočtové tituly se objeví nejdříve v únoru. Šanci tak dostávají menší nezávislé hry, které na začátku roku mohou oslovit hladové hráče.

The Banner Saga vzešla z crowdfundingové služby Kickstarter. Tahovou strategii s prvky RPG a adventury z fiktivní skandinávské říše v dubnu 2012 financovalo 20 tisíc fanoušků, kteří dohromady shromáždili 724 tisíc dolarů. Po necelých dvou letech vychází hotová hra, jež upoutá hlavně svým vizuálním zpracováním. Postavy i prostředí jsou ručně malované a hrají na vikingskou notu, která je v populární kultuře stále oblíbená.

Příběh The Banner Saga je ale značně „nevikingský“. Nečekejte žádné nájezdy, loupení a mořeplavbu. Naopak svým dějem hra připomíná mix road movie a zombie apokalypsy. Zombíci tu ale netouží po mozcích, rasa obrněných netvorů (tzv. Dredge) pomalu a bezmyšlenkovitě pochoduje na lidské osady a zabíjí vše, co vidí. Jako hráči se vžijete do role dvou vůdců karavan, které prchají před hrozbou Dredgů.

Na cestě budete postaveni před mnohá těžká rozhodnutí, která zásadně ovlivňují vaši družinu. Pomůžete sedlákům a budete riskovat svůj život, nebo je necháte zemřít, ale přijdete o potenciální zdroj zásob? Možnosti volby jsou ve hře na každém kroku a dávají vám pocit, že opravdu rozhodujete o bytí a nebytí vaší karavany. Bohužel jejich důsledky jsou občas tak nevyzpytatelné, až působí úplně nahodile jako v japonských interaktivních románech. Jedna skupinka uprchlíků vás okrade, druhá vám pomůže. Často nemáte žádné informace k rozhodnutí, co uděláte, si vybíráte vlastně náhodně. Systém automatického ukládání po delších dějových úsecích navíc znemožňuje, abyste si ihned vyzkoušeli jiné varianty. Zvědavé hráče Stoic trápí tím, že hru musejí hrát několikrát dokola, aby zjistili, která rozhodnutí mají dopad na hru a která jsou jen kosmetická.

Zatímco systém voleb víceméně funguje, tahový strategický souboj drhne, kde to jde. Animace postav a scenérie jsou sice krásné, ale průběh boje je fádní a repetitivní. Prakticky všechny bitvy se odehrávají na rovném bojišti a uznávají jen jednu cestu k vítězství – zabít všechny protivníky. Navíc systém vypočítávání zranění je velmi neintuitivní a zahrnuje v sobě spoustu skrytých faktorů. Nicméně i tak brzo objevíte vítěznou taktiku. Variabilita nepřátel je téměř nulová, pořád dokola budete zabíjet malé obrněnce, velké obrněnce a obrněnce s prakem. Místy se utkáte i s lidskými protivníky, ti se však svým chováním v boji zásadně neliší od Dredgů.

Bitvám se bohužel nedá nijak elegantně vyhnout. Logicky by vás napadlo, že méně bojů znamená menší ztráty na životech a menší plýtvání zásobami. Vývojáři však vymysleli jen jeden typ měny, kterým je sláva, za níž vycvičujete jednotky, kupujete artefakty i potraviny pro karavanu. A slávu získáte především v soubojích.

Přes všechny nedostatky dokáže The Banner Saga okouzlit. Sice vás budou obtěžovat dysfunkční herní mechaniky, ale fikční severský svět, jenž se blíží ke svému konci, je magické místo, které se vám nebude chtít opouštět. Navíc když hudbu skládal Austin Wintory, který byl nominován na Grammy za soundtrack pro hru Journey.

THE BANNER SAGA
Výrobce: Stoic
Vydavatel: Versus Evil
Platforma: PC (testovaná), plánované: PS3, Xbox 360, iOS
Jazyk: anglicky
6,9/10
Honza Švelch

Komentáře